Pátrací hra: Stopujeme ženy naší historie PRO VEŘEJNOST

24.4.2024  Praha  |  Pojďte společně s námi vystopovat významné ženy historie českého feminismu. Více
feminismus.czČlánky › Rozhovor s Vladimírem Špidlou, komisařem EU pro zaměstnanost, sociální záležitosti a rovné příležitosti o nové antidiskriminační směrnici

Rozhovor s Vladimírem Špidlou, komisařem EU pro zaměstnanost, sociální záležitosti a rovné příležitosti o nové antidiskriminační směrnici

Rozhovor s Vladimírem Špidlou, komisařem EU pro zaměstnanost, sociální záležitosti a rovné příležitosti o nové antidiskriminační směrnici
Navrhovaná antidiskriminační směrnice Evropské unie spadá do portfolia Vladimíra Špidly. Po celou dobu svého mandátu se komisař Vladimír Špidla, aktivně a důrazně zasazuje o harmonizaci antidiskriminačních směrnic Evropské unie tak, aby pokryly všechny důvody diskriminace. Evropská ILGA (Mezinárodní Gay a lesbická asociace) se komisaře zeptala na zdlouhavý proces přípravy a schválení této nové direktivy. “Evropa by měla prosazovat integrovanou společnost. Měla by pokračovat v odstraňování všech forem diskriminace – ať už na základě rasové či etnické příslušnosti, náboženského vyznání, zdravotního postižení, věku, nebo sexuální orientace.“

Navrhovaná antidiskriminační směrnice Evropské unie spadá do portfolia Vladimíra Špidly. Po celou dobu svého mandátu se komisař Vladimír Špidla, aktivně a důrazně zasazuje o harmonizaci antidiskriminačních směrnic Evropské unie tak, aby pokryly všechny důvody diskriminace. Evropská ILGA (Mezinárodní Gay a lesbická asociace) se komisaře zeptala na zdlouhavý proces přípravy a schválení této nové direktivy. “Evropa by měla prosazovat integrovanou společnost. Měla by pokračovat v odstraňování všech forem diskriminace – ať už na základě rasové či etnické příslušnosti, náboženského vyznání, zdravotního postižení, věku, nebo sexuální orientace.“

Vysvětlete nám prosím, proč se v březnu komise rozhodla změnit svůj původní záměr spočívající v návrhu jedné souhrnné směrnice proti všem druhům diskriminace a místo toho se věnovat pouze zákazu diskriminace na základě zdravotního postižení?

Osoby se zdravotním postižením jsou diskriminovány a komise se maximálně snaží jejich diskriminaci zabránit. Díky evropskému vlivu se například podařilo prosadit Úmluvu OSN o právech osob se zdravotním postižením v OSN. Komise využila silného celosvětového politického impulzu k jejímu prosazení a povedlo se. V souvislosti s jednou souhrnnou direktivou proběhla v Komisi mnohá jednání o jejích technických a politických aspektech, při nichž se ochrana osob s postižením ukázala jako záležitost, která má svá zvláštní specifika. U jiných populací například stačí diskriminaci zákonem zakázat a sledovat, jak je zákon dodržován. K nastolení rovnoprávnosti u osob se zdravotním postižením a u starších lidí je však třeba silnějších pozitivních opatření. I přesto jsme však nakonec diskusemi došli k závěru, že i rovnoprávnost osob s postižením lze zajistit pomocí horizontálních opatření. Původně jsme se obávali toho, že nebude strukturálně možné uspokojit všechna zákonná a technická kritéria k zahrnutí všech forem diskriminace do jediné směrnice.

Já jsem vždy usiloval o to, aby směrnice byla jen jedna, ale diskuze o ní byla vždy problematická. V politice se totiž snažím nejen o dokonale vypilované legislativní návrhy, ale o vytvoření takové politické situace a takového textu, který bude schválen. Skutečně jsem chvíli uvažoval o antidiskriminační právní úpravě, která by se týkala čistě jen osob s postižením. Diskuze nás však dovedla k závěru, že původní cesta jedné souhrnné direktivy bude nakonec vhodnější.

Dokázal byste jmenovat jeden nebo dva hlavní důvody, které vedly Výbor komisařů k obratu, tedy k tomu, aby navrhl jednu souhrnnou horizontální směrnici namísto zvláštní direktivy vztahující se výhradně k diskriminaci osob s postižením?

Vytváření hierarchií. To byl hlavní důvod.

Které hlavní překážky, problémy a protiargumenty brání či brzdí přijetí antidiskriminační směrnice?

Hm...oponenti především tvrdí, že směrnice v podstatě porušuje princip „subsidiarity“ a že je nadbytečná. Zadruhé argumentují, že jsme měli počkat na výsledky úplného zavedení stávajících opatření a na výsledky zhruba čtrnácti řízení o porušení závazků se státy, které antidiskriminační směrnice porušily. Třetí důvod se váže na osoby s postižením, protože usilujeme o formulaci společného soužití (‘menage raisonnable’), neboť pravděpodobně vzniknou výdaje, o které se postará ekonomický sektor.

Jak na tyto výhrady reagujete? Jak byste obhájil váš návrh členským státům, pokud by měly podobné námitky?

Jde o velmi složitou diskuzi. Už několikrát jsem řekl, že pokud to článek 13 stanovuje jako kompetenci unie, tak je to kompetence unie. Z technicky-legislativního hlediska se tedy nejedná o porušení principu „subsidiarity“, neboť nejvyšší hodnoty jemu nepodléhají. Lze také tvrdit, že dopad přijatých opatření byl a je pozitivní, a ochrana před diskriminací je v Evropě nyní účinnější. Takže z hlediska efektivity byla unijní direktiva úspěšnější než jednání na národních úrovních. Proto jsme nečekali. To, že se jedná o rozšíření opatření na oblasti, které byly dosud opomíjeny, je podle mého názoru snadné zdůvodnit. Z technicko-legislativního pohledu bude ochrana proti diskriminaci ještě lepší. Nejde jen o jakousi reorganizaci. Také to znamená, že se nemusíme řídit tím, zda jiné procedury proběhly či neproběhly. Další procedurální změny to nepřinese.

Co byste vzkázal občanskému sektoru - co mohou pro přijetí směrnice na národní a evropské úrovni udělat?

Veřejná podpora opatření a účast v diskuzích jsou v tomto ohledu nejvhodnější. Pokud v médiích vyjde článek, který ji odmítá, je třeba se proti němu ohradit a protiargumentovat.

Návrh musí schválit 27 států, možnost odsouhlasení kvalifikovanou většinou nemáme. To znamená, že v každém státě musí veřejná diskuze proběhnout tak, aby návrhu zajistila podporu. Směrnice je nicméně hotová a podle mého názoru je dobrá, jak co se týče textu, tak konceptuálně. Má velkou šanci na úspěch, ale ještě není dobojováno. A ještě jedna věc. Ne každý si uvědomuje, že úspěch vyžaduje jednotný přístup k různým formám a druhům diskriminace. Pokud definujeme všechny formy diskriminace nehierarchicky, každá organizace (včetně těch důležitějších) se musí zasadit o eliminaci všech. Formy a druhy diskriminace pak nelze rozlišovat či oddělovat a to je podstatné.

Jak hodnotíte odstavec o manželském a rodinném stavu? Myslíte si, že jde o “politický” dodatek? Jakým způsobem nejlépe harmonizovat národní pravomoci v rodinném právu a antidiskriminační princip vzhledem k neheterosexuálním párům?

Myslím, že jsme co možná nejlepší rovnováhu našli a zakomponovali ji do návrhu směrnice. Jde o velmi citlivé záležitosti, které spadají do národní pravomoci a nejsou předmětem evropské legislativy. Tento princip jsme zachovali a myslím, že jsme našli v současné chvíli to nejlepší řešení.

Některé státy neheterosexuální svazky uznávají a proto v nich lze úspěšněji bojovat proti diskriminaci, například v oblasti sociálních výhod. Jiné země podobné svazky neuznávají a proto není možné diskriminaci neheterosexuálních párů legálně zabránit, naopak, diskriminace je tím pádem oprávněná. Je v takové situaci vůbec možné dosáhnout rovnováhy?

Zašli jsme v mezích evropské legislativy co nejdál. Pokud stát rovnoprávnost takových vztahů uzná, nesmí je diskriminovat. Řízení o porušení závazků některými státy v této věci již probíhají. Zda však stát uzná či neuzná neheterosexuální svazky zůstává v jeho kompetenci, a tu musíme respektovat.

(V České Republice jsem to byl já, kdo navrhoval právní úpravy ve smyslu uznání registrovaných partnerství, takže můj osobní pohled je nasnadě.)

Váš mandát v Komisi končí příští rok. Co plánujete - budete se dále angažovat v evropské politice nebo se vrátíte do státní politiky? Anebo máte jiné plány?

Zatím jen hodlám dotáhnout naplánované záležitosti, protože věřím v jejich důležitost. Od antidiskriminační práce, přes Evropskou radu zaměstnanců (European Works Council), po změny v rodičovské dovolené a další. Je toho třeba ještě hodně dokončit. Takže na tohle se teď soustředím.

Ve zkrácené podobě převzato z časopisu ILGA Europe - Destination EQUALITY 2008: New Anti-discrimination Directive.

Překlad Kateřina Kastnerová

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.