Laydeez do Comics - ŽENA 2.0

17.10.2018  Praha  | 

Osm českých komiksových autorek, jedno téma a společných sedm dní na divokém českém severu! Co z toho může vzejít? Komiksová výstava, samozřejmě! Tentokrát již z třetího letního sympozia uskupení Laydeez do Comics Praha. Letošní téma ŽENA 2.0 nás přivedlo k otázce nakolik se ženy měnily, mění a měnit budou. Existuje nová verze ženství a co to obnáší? Inspirace bylo dost. Ať už se jedná o změny v rámci životních fází, postoje k životu nebo pohledu společnosti... Výstava potrvá od 17. do 30. října. Slavnostní vernisáž s autorkami proběhne 18. října.

Více

Odejít, nebo zůstat? Večer sdílení na téma de/institucionalizace

22.10.2018  Praha  | 

Institut úzkosti / Institute of Anxiety vyzývá a vítá všechny, kdo chtějí kriticky promýšlet a diskutovat svoje zkušenosti s de/institucionalizací! Večer sdílení je komorním formátem pro cca 20 lidí, z nichž každý se přímo účastní a večer tak spoluutváří, nikdo se neocitá v roli publika. Jednotlivé příspěvky jsou omezeny časem 5 minut a umožňují představit vlastní zkušenost či situaci jako politikum různého druhu. Zůstává čas na moderovanou diskuzi a závěrečnou debatu o tom, co nám sdílení dalo. Večer sdílení není prostorem pro terapii, ale živou kritickou diskuzi.

Více

Jazyk – nástroj (feministické) ne_svobody?

24.10.2018  Praha  | 

Na dalším z řady diskusních večerů v Knihovně Gender Studies bude představena nejnovější kniha Jany Valdrové (Univerzita Innsbruck), jazykovědkyně a specialistky na genderovou lingvistiku „Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit” Autorka představí svoji analýzu označování žen ve vyjadřovací praxi veřejného prostoru. Diskutovat bude také Ondřej Beran, z Centra pro etiku na Univerzitě Pardubice, zástupce editorského týmu, který připravil knihu Deborah Cameron „Mýtus o Marsu a Venuši. Mluví muži a ženy opravdu různými jazyky?“ k vydání v českém překladu. O souvislostech genderu, queer a jazyka bude pak hovořit také Vít Kolek z Univerzity Palackého v Olomouci, který se zabývá genderem v jazyce a generickým maskulinem v němčině a v češtině.

 

Více
feminismus.czČlánky › Vážená paní, vážený pane…

Vážená paní, vážený pane…

12. zaří 2016  | Olga Slowik
Vážená paní, vážený pane…

Opravdový muž by měl být vždycky drsný. Žena je především krásné tělo. Připadají vám ta tvrzení postavená na hlavu? Nejenom vám. Lidé, kteří mají stejný názor, se už dvakrát sešli na workshopu psaní dopisů proti sexistickým reklamám.

Během březnového setkání jsme probírali reklamní spoty přípravku na podporu erekce Clavin a propagační video Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně „Romantička“. V červnu přišly na řadu brambůrky Bohemia („ne pro dámičky“), energetický nápoj Semtex (s twerkovou kampaní) a McDonald’s s pořádnou snídaní pro chlapy. Až na případ Clavinu, k jehož spotům se představitelé firmy už dřív vyjadřovali, a proto jsme se rozhodli oslovit spíš Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, jsme všechny dopisy poslali zadavatelům reklam. Jaké jsme dostali odpovědi?

  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání tvrdí, že v případě spotu Clavinu lze sice „diskutovat o vkusnosti a vhodnosti zpracování daných obchodních sdělení“, ale zároveň „závěry analytických výstupů nepřinesly poznatky, které by ukazovaly na to, že v obsahu spotů dochází k snižování lidské důstojnosti či ponižujícímu zobrazování žen“. (Stavění žen na úroveň pasivních objektů bez vlastní vůle a pornostylizace důstojnost žen přece nesnižují!)
  • Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity v Brně mlčí. Přes opakované zaslání emailů na dvě kontaktní osoby a dopisu na Podatelnu univerzity.
  • Firma Bohemia odpovídá rychle. Vymlouvá se na vtip a nadsázku: „Jediné, co bylo naším záměrem je přinést trochu vtipu a nadsázky při komunikaci opravdu masivních brambůrků s velkými vruby a příchutěmi, které mají říz“, a vzápětí přechází k marketingovému útoku: „Už jste viděli naši televizní reklamu? Určitě naše dvě roztomilé brambory nekomunikují hrubost nebo agresivitu. Sledujete náš Facebook nebo Instagram? Všechny posty se snaží Zemák a Křupák, naši ambasadoři, směřovat do legrace a pobavit naše fanoušky.“
  • Semtex na zprávy poslané přes kontaktní formulář neodpovídá. Reaguje až na facebookovou zprávu, a to velmi stručně. Dozvídáme se však, že mravní úroveň svých reklam musí přizpůsobit (=snížit) na úroveň svých zákazníků, tedy mladých lidí: „Nápoje Semtex jsou nejčastěji konzumovány mladými lidmi, značka tedy přizpůsobuje svou komunikaci této cílové skupině a komunikuje s nadsázkou, která je Semtexu vlastní. Naše tanečnice, sebevědomé ženy a profesionálky v tanečním stylu twerk, si promoakci užívají a s radostí při ní rozšiřují povědomí o tomto zajímavém a netradičním tanečním stylu.“ (Takže problém je asi v nás – přesto, že jsme mladí, nezdá se nám, že by nám firma Semtex přizpůsobila svou komunikaci…)
  • McDonald’s nás důsledně ignoruje.

Přes všechny obtíže to nevzdáváme a 14. září budeme pokračovat. Tentokrát se zaměříme na lokální reklamy menších firem.

 

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.