Role sociálního dialogu v prosazování rovného odměňování žen a mužů

27.6.2018  Praha  | 

Česká republika patří v rámci Evropské unie k zemím s nejvyšším průměrným rozdílem v odměňování žen a mužů. Platová nerovnost má negativní dopad jak na samotné ženy a jejich rodiny, tak na celou naši ekonomiku. Jedním z prostředků ke snižování platových rozdílů je sociální dialog. Cílem akce je otevřít diskuzi o jeho roli v prosazování rovného odměňování žen a mužů z perspektivy různých aktérů.

Více
feminismus.czČlánky › Prsíčka nebo stehýnka?

Prsíčka nebo stehýnka?

10. duben 2003  | Lenka Prčíková
Šťavnatá prsíčka, křupavá stehýnka – tak zní nejnovější slogan firmy KFC. V reklamním spotu ho doprovázejí záběry na příslušné partie ženského těla. Je to fakt hrůza. Žena ponížená na úroveň kuřete, na úroveň kusu žvance.
Šťavnatá prsíčka, křupavá stehýnka – tak zní nejnovější slogan firmy KFC. V reklamním spotu ho doprovázejí záběry na příslušné partie ženského těla. Je to fakt hrůza. Žena ponížená na úroveň kuřete, na úroveň kusu žvance.
Můžete namítnout, že se vlastně nic tak strašného neděje. Vždyť žena typu slepice domácí se již stala běžnou součástí českých reklam. To jsou všechny ty hloupé hospodyňky, které bez svého Velkého Rádce a Ochránce neuklidí, neuvaří, nevyperou (a přitom je to tak baví!). Bez Něho by bezradně tápaly, nevěděly, jak vyhrávat každodenní kruté souboje s vodním kamenem, bakteriemi a celulitidou. On jim samozřejmě vždycky dobře poradí a ony jsou pak dokonale šťastné (zvláště, mají-li zrovna své dny). Ano, uznávám, že tahle nová kuřecí reklama není vlastně o nic lepší ani horší než ten starý slepičí svět. Ale stejně mně přijde nějak víc urážlivá. Jako by ty prsíčka a stehýnka najednou patřily všem– stačí jenom přijít s příslušným obnosem na dlani. Trochu to připomíná dřívější slogan „Ty naše kozičky české“. Prsíčka a stehýnka jsou teď taky nás všech. Tedy, nás všech mužů samozřejmě.
Na celé záležitostí je zajímavé to, jak pružně se americká firma přizpůsobila našim mrzkým poměrům. Troufám si tvrdit, že v Americe by si takovou reklamu nedovolili. Tamní feministky by mohly vyhlásit všeobecný bojkot KFC anebo se jinak postarat, aby firma měla ostudu a prodělala. Ale co u nás? Feministek je málo, přičemž většina z nich do KFC beztak nechodí. A českým mužům se ta reklama možná líbí. Zvláště pupkatým strejcům po čtyřech pivech. Právě ti pak dostanou tu správnou chuť na šťavnatá prsíčka a křupavá stehýnka.

Pozn.:Samozřejmě netvrdím, že v českých reklamách vystupují pouze ženy-slepice. Objevují se taky mladé sexbomby – viděla jsem například billboardovou reklamu na pivo se sloganem „Řízné dvacítky“ a dvěma obnaženými mladicemi na motorce. Poselství je jasné – pivo má mít hodně alkoholu a ženy mají být mladé. Vzpomněla jsem si na průzkum, který novináři z MF Dnes provedli před prezidentskou volbou. Žáků 6. třídy základní školy se ptali, kdo by podle nich měl být prezidentem a proč. Jeden chlapec odpověděl, že Václav Klaus, protože i ve svých šedesáti stále dokáže zaujmout své mladé milenky. Tak to vidíte. Už i děti na základní škole vědí, že vítězí ten, kdo získá přízeň mladých žen. Zelenou dnes prostě mají mladá, krásná kuřátka. A staré slepice s vysušenými prsíčky a gumovými stehýnky se můžou jít leda tak zahrabat.
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.