Domácí násilí - veřejné setkání a diskuse

10.12.2018  Středočeský kraj  | 

Otevřená společnost o. p. s., Fórum 50%, o. p. s. , MĚSTO BUŠTĚHRAD a Rodinné centrum Buštěhradský Pelíšek VÁS ZVOU NA VEŘEJNÉ SETKÁNÍ A DISKUSI NA TÉMA: DOMÁCÍ NÁSILÍ

Více

Feministická avantgarda

12.12.2018  Jihomoravský kraj  | 

Skupinová mezinárodní výstava Feministická avantgarda představí mimořádná díla umělkyň, tvořících v sedmdesátých až devadesátých letech minulého století na feministické téma. Práce na emancipační témata ze soukromé rakouské sbírky SAMMLUNG VERBUND pocházejí od světově významných umělkyň.

Více

All I Want for Christmas Is the Fall of Patriarchy

21.12.2018  

"All I Want for Christmas Is the Fall of Patriarchy" is a 1-day exhibition organized and curated by Anna Wim and Natalie Kollega, aiming to give platform and visibility to diverse femme and non-binary artists working with themes of feminism, queerness, social justice, and more.

Více
feminismus.czČlánky › Proměnu ženy v životě i době přibližuje výstava známé fotografky Dany Kyndrové

Proměnu ženy v životě i době přibližuje výstava známé fotografky Dany Kyndrové

28. srpen 2003  | Evelina Himalová  |  Econnect
Jako typizovaný příběh života ženy by se dala označit výstava známé české fotografky Dany Kyndrové v Křížové chodbě a Rytířském sále Staroměstské radnice v Praze. Expozici, která potrvá do 7. září, navštívila, a s autorkou hovořila, Evelina Himalová.

Jako typizovaný příběh života ženy by se dala označit výstava známé české fotografky Dany Kyndrové v Křížové chodbě a Rytířském sále Staroměstské radnice v Praze. Expozici, která potrvá do 7. září, navštívila, a s autorkou hovořila, Evelina Himalová.

Letos osmačtyřicetiletá Kyndrová má na svém kontě už padesát tuzemských a zahraničních výstav. Tato, která je retrospektivou její práce za tři desítky let, je největší. Tématicky ojedinělý projekt navazuje na fotopublikaci, která jí vyšla v roce 2002.

"Výstava, respektive ta kniha, má motto 'Mezi vdechnutím a vydechnutím - nesmírně krásný život', což jsem si vypůjčila od Františka Hrubína. Takže myšlenka té výstavy, která vlastně tu knihu kopíruje, je procházka tím životem."

Expozice, stejně jako kniha, má sedm oddílů, spolu viditelně provázaných. Začíná fotografiemi mladých dívek, jejich zráním. Ženy jsou objektivem Kyndrové zachyceny v tehdejší typické módě, při různých příležitostech - ve všech možných prostředích a situacích; nechybějí proto například ani snímky z někdejších spartakiád. Fotografie - podle svých slov - řadila Dana Kyndrová tak, aby vytvářely příběh: Po "dospívání" následuje "mateřství" "rodina", "zábava", "práce", "erotika", "víra" - ta nejen ve smyslu náboženství, ale se všemi svými -ismy. Kolekci 120 černobílých kompozic, pořízených v 70., 80. a 90. letech, uzavírá oddíl "stáří" - od upadání energie až po úplný "konec života". Vystavené snímky pořizovala Kyndrová nejenom v bývalém Československu a v Česku, i když těch je na výstavě většina; dívky, ženy i babičky rozličných sociálních skupin byly předmětem jejího zájmu i během jejích pobytů ve Švýcarsku, ve Francii, v německém Essenu, v Británii, a v současnosti především v Rusku, kam jezdí v posledních letech velmi často.

"Já jsem původně učila jazyky - ruštinu a francouzštinu - na vysoké škole. V roce 1992 jsem dostala nabídku od kantonu Bern na tvůrčí stipendium do Bielu. Přijala jsem ji jako výzvu s tím, že s učením skončím. Takže jsem šest měsíců byla ve Švýcarsku, a musela jsem vypracovat nějaký projekt. Vymyslela jsem si jako zajímavé téma 'Žena', a to byl takový start. Když jsem se potom vrátila, udělala jsem dílčí výstavu 'Švýcarské ženy'. No a pak jsem si říkala, že bych to mohla rozšířit; dostala jsem stipendium ještě ve Francii, potom jsem fotila v Anglii, a vlastně v té knize, která vyšla před rokem, jsou zastoupeny ta Česká republika a ty země, minimálně Rusko a Slovensko. Už na této výstavě jsou fotografie z Ruska. Takže já bych řekla, že je to taková 'Evropská žena', to obecné téma."

Na výstavu pozoruhodných snímků Dany Kyndrové, nazvanou "Žena mezi vdechnutím a vydechnutím", vás pozvala Evelina Himalová. Dodejme, že ne vždy jsou však práce této doma i ve světě uznávané autorky přijímány s příznivou odezvou. Například fotky z oddílu "erotika", zachycující první pražské erotické festivaly, zákulisí nočních klubů či pouliční demonstrace homosexuálů, musela na nedávné výstavě v Moskvě ve Státní knihovně zahraniční literatury, pořádané v rámci České kulturní sezóny v Rusku, svěsit. Nevinné snímky, citlivě zachycující nahé ženské tělo, Rusové označili za pornografii. S podobnou reakcí se setkala i nyní, v případě pražské výstavy, u některých průvodkyň, které vodí turisty na Staroměstskou radnici. Tentokrát však naštěstí nemusela její koncepci měnit.

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.