Vyučená švadlena národního podniku Šumavan

27.11.2017  Praha  | 

Galerie hlavního města Prahy představuje práce české umělkyně užívající provokativní pseudonym Sráč Sam. Její tvorba je založena na aktivní kritice nefunkčních/neproduktivních institucionálních rámců a nabývá rozmanitých podob od architektonických realizací přes objektovou, textilní, malířskou či filmovou tvorbu po sociálně angažované performativní projekty.
 

Více

Venušiny dny 2018 - Festival umění o ženách, od žen a pro ženy

7.3.2018  Praha  | 

Třetí ročník festivalu věnovaného umění o ženách, od žen, s ženami i proti nim. Venuše opět otvírá své lůno. A protože jde o třetí ročník, můžete se těšit na tři premiéry a tři zahraniční hosty.

 

Více

Ženy na Hrad! / Prague Women’s March

8.3.2018  Praha  | 

Loni v lednu se Pochodu žen na Washington účastnilo více než milion lidí. Protestovali proti nastupujícímu režimu Donalda Trumpa, a slibovali hájit práva žen, migrantů, dělníků, nemocných, LGBTQ lidí i menšin, chránit zdraví planety, ohrožené změnami klimatu a vymíráním druhů a bránit základní lidská práva. Také my se letos chceme připojit k hlasům milionů lidí, kteří se po celém světě staví proti vzestupu bezohledné politiky nenávisti.

 

Více
feminismus.czČlánky › Nadace českého výtvarného umění nedovolila uskutečnit v oknech Špálovy galerie performanci s nahými ženami

Nadace českého výtvarného umění nedovolila uskutečnit v oknech Špálovy galerie performanci s nahými ženami

25. červen 2003  |  www.novinky.cz
Performance, která měla upozornit na nepoměr mezi mediálně prezentovaným ženským tělem a jeho reálnou podobou, proběhla pouze v okleštěné formě. Provozovatelé galerie - výstavní síň patří Nadaci českého výtvarného umění - zakázali vystavit v oknech vedoucích na Národní třídu nahé ženy, které měly stál vedle kontrastujících módních figurín. Autorka, britská výtvarnice Lizzy Le Quesneová, proto výlohu zakryla a diváci museli performanci sledovat zevnitř.
PRAHA - Autorčin záměr bylo postavit vedle sebe umělý ideál ženy prezentovaný médii a ženu takovou, jaká doopravdy je. Provozovatelé galerie ale nahým ženám pobyt ve výloze zakázali. Autorka proto výlohu zakryla a diváci museli performanci sledovat uvnitř.

"Konzultovali jsme to s právníky, kteří řekli, že by nám hrozilo obvinění z několika trestných činů, od porušování veřejného pořádku až po ohrožování mravní výchovy mládeže," vysvětlila rozhodnutí galerie její pracovnice Linda Kropáčková. "Stačilo by, kdyby se jediný člověk stěžoval na policii, že je to pohoršlivé, a měli bychom problémy," řekla. Akce se konala za podpory Britské rady.

Lizzy Le Quesneová si záměrně vybrala rušnou Národní třídu a Galerii Václava Špály, jejíž okna lze lehce zaměnit za výkladní skříně. "Chtěla bych pojmenovat a zpochybnit představu ženy jako předmětu veřejného zírání. A s tou představou chci veřejnost přímo konfrontovat," říká o svém projektu performerka v Lidových novinách, 6. 6. 2003. "Každý si bude moci prohlédnout ženská těla zblízka, za sklem, ve skutečném veřejném prostrantsví. A zejména vedle těch figurín, jež jsou v našem povědomí prezentovány jako ženské tělo," doává Lizzy Le Quesne.

Ženy různého věku a různých typů těla stály alespoň uvnitř galerie tři čtvrtě hodiny na malých podstavcích z plexiskla. Vypadaly jako naaranžované předměty ve výloze a jejich postoj zároveň upomínal na panenku Barbie stojící na špičkách.

Pětatřicetiletá Lizzy Le Quesneová vystudovala výtvarné umění a současný tanec a estetiku. Před svým příchodem do Prahy v roce 2000 pracovala šest let v Londýně a vystupovala i ve Francii, Portugalsku, Belgii, Rusku a USA. V současné době se věnuje videu, fotografickým projektům a performancím. V Praze vyučovala na konzervatoři Duncan Centre a publikuje texty o vizuálním umění a současném tanci a divadle.

Zdroj: Novinky.cz, 24.6. 2003
foto: Novinky.cz: ČTK/Stanislav Peška
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.