Gender Mainstreaming in Public Participation

29.11.2017  Praha  | 

Odborný seminář je určen především pro architekty/ky a další odborníky/ce zabývající se plánováním veřejných prostor či participačními procesy. Cílem je představit koncept gender mainstreamingu, ukázat jeho praktické využití a seznámit účastníky/ce s metodikou, jak genderově senzitivní plánování a participační procesy aplikovat v praxi a ve vlastních projektech.

 

Více

Mezinárodní den proti násilí na ženách

30.11.2017  Praha  | 

Zástupci České ženské lobby, sítě 32 organizací podporujících práva žen v České republice a člena Evropské ženské lobby, budou diskutovat o různých formách násilí, jeho prevenci a důsledcích a o významu Istanbulské úmluvy.

 

Více

Konference Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

11.12.2017  Praha  | 

Oddělení Gender & sociologie Sociologického ústavu Akademie věd ČR, v.v.i. zve na konferenci Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

Více
feminismus.czČlánky › Nadace českého výtvarného umění nedovolila uskutečnit v oknech Špálovy galerie performanci s nahými ženami

Nadace českého výtvarného umění nedovolila uskutečnit v oknech Špálovy galerie performanci s nahými ženami

25. červen 2003  |  www.novinky.cz
Performance, která měla upozornit na nepoměr mezi mediálně prezentovaným ženským tělem a jeho reálnou podobou, proběhla pouze v okleštěné formě. Provozovatelé galerie - výstavní síň patří Nadaci českého výtvarného umění - zakázali vystavit v oknech vedoucích na Národní třídu nahé ženy, které měly stál vedle kontrastujících módních figurín. Autorka, britská výtvarnice Lizzy Le Quesneová, proto výlohu zakryla a diváci museli performanci sledovat zevnitř.
PRAHA - Autorčin záměr bylo postavit vedle sebe umělý ideál ženy prezentovaný médii a ženu takovou, jaká doopravdy je. Provozovatelé galerie ale nahým ženám pobyt ve výloze zakázali. Autorka proto výlohu zakryla a diváci museli performanci sledovat uvnitř.

"Konzultovali jsme to s právníky, kteří řekli, že by nám hrozilo obvinění z několika trestných činů, od porušování veřejného pořádku až po ohrožování mravní výchovy mládeže," vysvětlila rozhodnutí galerie její pracovnice Linda Kropáčková. "Stačilo by, kdyby se jediný člověk stěžoval na policii, že je to pohoršlivé, a měli bychom problémy," řekla. Akce se konala za podpory Britské rady.

Lizzy Le Quesneová si záměrně vybrala rušnou Národní třídu a Galerii Václava Špály, jejíž okna lze lehce zaměnit za výkladní skříně. "Chtěla bych pojmenovat a zpochybnit představu ženy jako předmětu veřejného zírání. A s tou představou chci veřejnost přímo konfrontovat," říká o svém projektu performerka v Lidových novinách, 6. 6. 2003. "Každý si bude moci prohlédnout ženská těla zblízka, za sklem, ve skutečném veřejném prostrantsví. A zejména vedle těch figurín, jež jsou v našem povědomí prezentovány jako ženské tělo," doává Lizzy Le Quesne.

Ženy různého věku a různých typů těla stály alespoň uvnitř galerie tři čtvrtě hodiny na malých podstavcích z plexiskla. Vypadaly jako naaranžované předměty ve výloze a jejich postoj zároveň upomínal na panenku Barbie stojící na špičkách.

Pětatřicetiletá Lizzy Le Quesneová vystudovala výtvarné umění a současný tanec a estetiku. Před svým příchodem do Prahy v roce 2000 pracovala šest let v Londýně a vystupovala i ve Francii, Portugalsku, Belgii, Rusku a USA. V současné době se věnuje videu, fotografickým projektům a performancím. V Praze vyučovala na konzervatoři Duncan Centre a publikuje texty o vizuálním umění a současném tanci a divadle.

Zdroj: Novinky.cz, 24.6. 2003
foto: Novinky.cz: ČTK/Stanislav Peška
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.