Role sociálního dialogu v prosazování rovného odměňování žen a mužů

27.6.2018  Praha  | 

Česká republika patří v rámci Evropské unie k zemím s nejvyšším průměrným rozdílem v odměňování žen a mužů. Platová nerovnost má negativní dopad jak na samotné ženy a jejich rodiny, tak na celou naši ekonomiku. Jedním z prostředků ke snižování platových rozdílů je sociální dialog. Cílem akce je otevřít diskuzi o jeho roli v prosazování rovného odměňování žen a mužů z perspektivy různých aktérů.

Více
feminismus.czČlánky › Nadace českého výtvarného umění nedovolila uskutečnit v oknech Špálovy galerie performanci s nahými ženami

Nadace českého výtvarného umění nedovolila uskutečnit v oknech Špálovy galerie performanci s nahými ženami

25. červen 2003  |  www.novinky.cz
Performance, která měla upozornit na nepoměr mezi mediálně prezentovaným ženským tělem a jeho reálnou podobou, proběhla pouze v okleštěné formě. Provozovatelé galerie - výstavní síň patří Nadaci českého výtvarného umění - zakázali vystavit v oknech vedoucích na Národní třídu nahé ženy, které měly stál vedle kontrastujících módních figurín. Autorka, britská výtvarnice Lizzy Le Quesneová, proto výlohu zakryla a diváci museli performanci sledovat zevnitř.
PRAHA - Autorčin záměr bylo postavit vedle sebe umělý ideál ženy prezentovaný médii a ženu takovou, jaká doopravdy je. Provozovatelé galerie ale nahým ženám pobyt ve výloze zakázali. Autorka proto výlohu zakryla a diváci museli performanci sledovat uvnitř.

"Konzultovali jsme to s právníky, kteří řekli, že by nám hrozilo obvinění z několika trestných činů, od porušování veřejného pořádku až po ohrožování mravní výchovy mládeže," vysvětlila rozhodnutí galerie její pracovnice Linda Kropáčková. "Stačilo by, kdyby se jediný člověk stěžoval na policii, že je to pohoršlivé, a měli bychom problémy," řekla. Akce se konala za podpory Britské rady.

Lizzy Le Quesneová si záměrně vybrala rušnou Národní třídu a Galerii Václava Špály, jejíž okna lze lehce zaměnit za výkladní skříně. "Chtěla bych pojmenovat a zpochybnit představu ženy jako předmětu veřejného zírání. A s tou představou chci veřejnost přímo konfrontovat," říká o svém projektu performerka v Lidových novinách, 6. 6. 2003. "Každý si bude moci prohlédnout ženská těla zblízka, za sklem, ve skutečném veřejném prostrantsví. A zejména vedle těch figurín, jež jsou v našem povědomí prezentovány jako ženské tělo," doává Lizzy Le Quesne.

Ženy různého věku a různých typů těla stály alespoň uvnitř galerie tři čtvrtě hodiny na malých podstavcích z plexiskla. Vypadaly jako naaranžované předměty ve výloze a jejich postoj zároveň upomínal na panenku Barbie stojící na špičkách.

Pětatřicetiletá Lizzy Le Quesneová vystudovala výtvarné umění a současný tanec a estetiku. Před svým příchodem do Prahy v roce 2000 pracovala šest let v Londýně a vystupovala i ve Francii, Portugalsku, Belgii, Rusku a USA. V současné době se věnuje videu, fotografickým projektům a performancím. V Praze vyučovala na konzervatoři Duncan Centre a publikuje texty o vizuálním umění a současném tanci a divadle.

Zdroj: Novinky.cz, 24.6. 2003
foto: Novinky.cz: ČTK/Stanislav Peška
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.