Gender Mainstreaming in Public Participation

29.11.2017  Praha  | 

Odborný seminář je určen především pro architekty/ky a další odborníky/ce zabývající se plánováním veřejných prostor či participačními procesy. Cílem je představit koncept gender mainstreamingu, ukázat jeho praktické využití a seznámit účastníky/ce s metodikou, jak genderově senzitivní plánování a participační procesy aplikovat v praxi a ve vlastních projektech.

 

Více

Mezinárodní den proti násilí na ženách

30.11.2017  Praha  | 

Zástupci České ženské lobby, sítě 32 organizací podporujících práva žen v České republice a člena Evropské ženské lobby, budou diskutovat o různých formách násilí, jeho prevenci a důsledcích a o významu Istanbulské úmluvy.

 

Více

Konference Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

11.12.2017  Praha  | 

Oddělení Gender & sociologie Sociologického ústavu Akademie věd ČR, v.v.i. zve na konferenci Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

Více
feminismus.czČlánky › Moc mateřských škol vybírat si libovolně děti

Moc mateřských škol vybírat si libovolně děti

6. červen 2012  | Eva Fialová
Dne 12. května 2012 rozhodl Nejvyšší správní soud, že proti nepřijetí dítěte do veřejné mateřské školy lze podat žalobu ve správním soudnictví. Mateřská škola a dítě nejsou podle soudu při rozhodování o nepřijetí do předškolního vzdělávání v rovném postavení. Mateřská škola rozhoduje autoritativně, mocensky (Eva Fialová, právnička poradny Gender Studies)

Dne 12. května 2012 rozhodl Nejvyšší správní soud, že proti nepřijetí dítěte do veřejné mateřské školy lze podat žalobu ve správním soudnictví. Mateřská škola a dítě nejsou podle soudu při rozhodování o nepřijetí do předškolního vzdělávání v rovném postavení. Mateřská škola rozhoduje autoritativně, mocensky.

Mezi demokratické principy (principy rovnosti a zákazu diskriminace a neodůvodněně nerovného zacházení), patří i fundamentální zásady správního řízení, jako nutnost zohlednit při rozhodování konkrétní okolnosti daného případu a dbát na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. Podmínky přijímání do předškolních vzdělávacích zařízení musí být proto určeny předem a musí vycházet z principu rovnosti příležitostí.

Podle ustanovení § 165 odst. 2 zákona č. 564/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) je rozhodování o přijetí do vzdělávacího zařízení rozhodováním v oblasti veřejné správy a jako takové musí být podrobeno soudní kontrole.

Podle § 72 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní lze žalobu podat do dvou měsíců poté, kdy bylo rozhodnutí žalobci oznámeno doručením písemného vyhotovení rozhodnutí o nepřijetí, typicky předáním rozhodnutí rodiči. Žaloba se podává proti správnímu orgánu, který o věci rozhodl, tzn. proti provozovateli předškolního zařízení. Soudem příslušným pro podání žaloby je krajský soud (v Praze Městský soud), v jehož obvodu má provozovatel předškolního zařízení své sídlo.

V žalobě musí být označeno napadené rozhodnutí a uveden den jeho doručení nebo jiného oznámení žalobci. Kopie tohoto rozhodnutí musí být k žalobě přiložena jako důkazní materiál. Dále musí žaloba obsahovat, jakých výroků se týká (např. nezletilý XY se do mateřské školy nepřijímá), a v čem spatřuje žalobce nezákonnost tohoto rozhodnutí. Nezákonnou je např. porušení zásady rovného přístupu ke vzdělání.

Samotné podání žaloby proti provozovateli veřejné mateřské školy nezajistí rodičům, že jejich dítě bude do školky přijato. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu však dává rodičům možnost obrany proti takovému tomuto rozhodnutí


Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.