Feminismus po česku aneb žena mezi socialismem a kapitalismem

30.5.2018  Jihomoravský kraj  | 

Jaké vize měly ženy domáhající se při vzniku republiky volebního práva? Podařilo se jim prosadit, co požadovaly? A co přinesl ženám socialismus? Zdiskreditoval feministické hodnoty? A co pro ně znamenal polistopadový nástup neoliberalismu? Z různých perspektiv o proměnách postavení žen a o konstruktech ženství před a po roce 1989.

Více

Jak jsme vnímali emancipaci

31.5.2018  Praha  | 

Setkání dvou generací je hlavním motivem dalšího diskusního večera na půdě Knihovny Gender Studies. Pavel Kohout, Alena Wagnerová a Michaela Marksová Tominová se společně zamyslí nad minulostí a budoucností ženské emancipace u nás. Debatovat budou nad proměnami mužství a ženství, které zaznamenali v celospolečenském kontextu, ve svém okolí i osobní zkušenosti napříč druhou polovinou minulého století až do současnosti. Jaké proměny vystupující zažili během svých životů a jak je reflektují po osobní stránce - ve svých vlastních životních rolích a ve své práci? Jak se vyvíjely role žen a mužů ve společnosti a veřejném prostoru, v rodině a ve vztazích například v období socialismu nebo v 90. letech? Jaká je situace v poslední době? A jaký je vztah emancipace a feminismu – proč se české ženy snáze identifikují s vlastní emancipovaností než s ideou feminismu? Vylučují se tyto pojmy vzájemně nebo jdou ruku v ruce? Na diskusním večeru budeme hledat odpovědi na tyto i další otázky, přijďte diskutovat i Vy o tom, co Vás zajímá.

Více

Your Life is Waiting

5.6.2018  Praha  | 

Panelová diskuse o psychiatrickém étosu proběhne v rámci uměleckého projektu Institut Úzkosti. V diskusi se budou zkoumat sociopolitické faktory utvářející psychiatrický étos v českém kontextu i mimo něj. Jak jsou psychiatrické poruchy vymýšleny a konstruovány jako vědecká fakta? Jakou roli v tomto procesu hrají státní instituce? Jak psychiatrický étos ovlivňuje společenské struktury a narativ jáství, který je v nich produkován? Je psychiatrie symptomem kapitalismu a patriarchátu?

Více
feminismus.czČlánky › Management firemní mobility zaměstnanců a zaměstnankyň nově a jinak

Management firemní mobility zaměstnanců a zaměstnankyň nově a jinak

Management firemní mobility zaměstnanců a zaměstnankyň nově a jinak
Doprava zaměstnanců a zaměstnankyň do práce a z práce a v rámci pracovního procesu nemusí nutně být nákladnou záležitostí a automobilová flotila jediným řešením. Mobilita může být řešena efektivně, udržitelně, různými, na sebe navazujícími druhy dopravy podle konkrétní situace a potřeb.

Doprava zaměstnanců a zaměstnankyň do práce a z práce a v rámci pracovního procesu nemusí nutně být nákladnou záležitostí a automobilová flotila jediným řešením. Mobilita může být řešena efektivně, udržitelně, různými, na sebe navazujícími druhy dopravy podle konkrétní situace a potřeb.

Pražská firma zabývající se e-business solutions se stovkou zaměstnaných disponuje automobilovou flotilou, stejně jako flotilou služebních městských jízdních kol, na nichž vyráží za svou pražskou klientelou. Zároveň podporuje dojížďku do práce na kole. V sídle podniku je garáž pro parkování kol zaměstnanců, zaměstnankyň i návštěv, jsou zde sprchy a šatny, firma poskytuje cyklistické oblečení a sportovní vybavení. Ušetří tím na provozu služebních aut, na parkovacích místech, zaměstnanci a zaměstnankyně jsou v lepší kondici, méně nemocní a tím pádem výkonnější.

Důležitá pro podporu podobných způsobů dopravy, alternativních k automobilové, je zaprvé motivace a vnitřní osvěta v rámci firmy. Cyklodopravu svých zaměstnaných může firma podpořit například účastí v kampaních typu Do práce na kole, v rámci níž soutěží firemní týmy o pravidelnou dojížďku v rámci jednoho měsíce. Skupina dopravujících se na kole se tak příjemnou a zábavnou formou nabaluje metodou sněhové koule, většinou významně naroste a pro firmu je podobná akce i pozitivním PR.

Neméně důležitým prvkem kvalitního managementu mobility (přinejmenším ve větších městech) je i hromadná doprava. Mnoho podnikových sídel je dobře obslouženo sítí MHD a lze ji využívat nejen pro dopravu do práce, ale i pro služební městské cesty, případně v kombinaci s jinými druhy dopravy. Motivací pro zaměstnané může být například benefit v podobě příspěvků na jízdné. V ideálním případě spolupracuje na plánech těchto sítí firemní mobility město. Může se jednat například o zapojení podniku do existujícího systému spolujízdy, tzv. car – pooling, rozšíření služeb hromadné dopravy (např. prodloužení některé linky do sídla větší firmy).

Jak na to?

Základem zlepšení managementu firemní mobility je analýza stávající situace. V zahraničí si tuto analýzu firmy zajišťují na zakázku. Následuje vytvoření plánu mobility. Jeho součástí je několik scénářů, jak ovlivnit nebo zajistit dopravní obslužnost firmy s nižšími ekonomickými, ekologickými a sociálními náklady. Ve třetí fázi je vypracován akční plán s postupy zavedení vybraných scénářů do praxe. Poslední fáze velmi spočívá na ochotě společnosti svoji dosavadní praxi dopravního chování změnit a zlepšit. Inspiraci, jak na to, krok za krokem, naleznete například zde.

Použité zdroje:

http://www.cyklostrategie.cz/kampane/mobility-management/

http://www.dopracenakole.net/wp-content/dpnk/uploads/2012/01/DO_PR%C3%81CE_NA_KOLE_2011-zpr%C3%A1va_02_.pdf

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.