V Procter and Gamble mají programy rovných příležitostí dobrou půdu
24. červen 2004
| Linda Sokačová | Zpravodaj Gender Studies, o.p.s.
Jednou z firem, ve které mají programy rovných příležitostí - programy diverzity dobrou půda, je Procter and Gamble. Platí to především pro zastoupení v zemích západní Evropy. Jednotlivé části společnosti jsou zodpovědné za své vlastní programy diverzity. Ve svých počátcích se zaměřovaly především na management, ale v současné době je cílovou skupinou také administrativní a technický personál. lin
Jednou z firem, ve které mají programy rovných příležitostí - programy diverzity dobrou půda, je Procter and Gamble. Platí to především pro zastoupení v zemích západní Evropy. Jednotlivé části společnosti jsou zodpovědné za své vlastní programy diverzity. Ve svých počátcích se zaměřovaly především na management, ale v současné době je cílovou skupinou také administrativní a technický personál.
Prvotním impulsem pro vznik těchto programů bylo udržení žen na manažerských pozicích. Velká část žen totiž svá místa opouštěla již na počátku své kariéry, často kvůli rodinným povinnostem a pomalému kariérnímu postupu.
Programy se zaměřují na tři důležité oblasti:
- povědomí o odlišných pracovních stylech
- síťová setkání
- flexibilní pracovní uspořádání
- redukovaná pracovní doba
- rodičovská dovolená (neplacená, nad rámec zákona pro ženy i muže)
- osobní neplacené volno (vědecké volno do délky tří měsíců každých 7 let)
- péče o závislé v době cestování (příspěvek k nákladům za péči o závislou osobu)
- flexibilní pracovní doba, sdílení zaměstnání (dva lidé pracují na částečný úvazek)
- práce z domova (možnost strávit doma až 50% pracovní doby)
Podle informací společnosti Procter & Gamble, bylo od roku 1991 do konce roku 2001 na charitativní projekty touto firmou věnováno více než 55 milionů Kč. Výchovně - vzdělávací programy o dospívání a reprodukčním zdraví Vzdělávací programy o dospívání a reprodukčním zdraví jsou součástí snahy Procter & Gamble, společnosti celosvětově působící v oblasti hygienických potřeb pro ženy, o porozumění spotřebitelům. Ve všech zemích byla identifikovaná jedna společná potřeba - výrazně zlepšit úroveň vzdělání o tělesných a emocionálních změnách v období dospívání, a rovněž o změnách potřeb osobní hygieny, které doprovázejí toto bouřlivé období v životě každého jednotlivce. Tato témata jsou obvykle uvedena ve školních osnovách, ve skutečnosti mají ale učitelé i žáci k dispozici omezené množství materiálů. I v případě, že materiály jsou dostupné, pokrývají obvykle dospívání z hlediska biologického, nikoliv ale emocionálního, sociálního, ani nepojednávají o hygienických aspektech. Firma Procter & Gamble po zjištění těchto nedostatkových oblastí ve vzdělávání zavedla vzdělávací programy sponzorované Always, značkou dámských hygienických vložek. V současnosti jsou školám v České republice dodávány zdarma tři vzdělávací programy. Tyto programy byly původně vyvinuty za pomoci evropských a amerických expertů v oblasti vzdělávání o zdravém dospívání a reprodukci - mezi nimiž byli zastoupeni učitelé, psychologové, gynekologové i rodiče. Následně byly všechny materiály důkladně zrevidovány a upraveny pro české vzdělávací prostředí. Tuto úpravu provedli uznávaní místní experti v oblasti reprodukčního zdraví s cílem upravit program tak, aby odpovídal českým osnovám sexuální a rodinné výchovy. První program s názvem "Čas proměn" je určen pro 12-13leté dívky a chlapce na základních školách. Od zavedení programu do škol ve školním roce 1996/97 materiály k programu pravidelně používá na 95% českých základních škol a 8letých gymnázií v rámci svého vzdělávacího procesu. Na začátku nového školního roku školy zdarma obdrží materiály určené pro žáky v množství požadovaném jednotlivými školami. Podle informací P&G bylo od zavedení programu školám dodáno více než 450 000 balíčků pro dívky a 450 000 brožurek pro chlapce. Cíle programu "Čas proměn" jsou následující:
- Poskytnout učitelům nástroje, s jejichž pomocí mohou vzdělávat děti komplexně ve všech oblastech dospívání
- Poskytnout dětem vědecky správné informace o tělesných a emocionálních změnách souvisejících s dospíváním a rovněž je informovat o měnících se hygienických potřebách
- Pomoci dětem porozumět těmto změnám jako přirozené součásti dospívání
- Pomoci dívkám chápat menstruaci jako znak zdraví, nikoliv choroby (jak je v některých částech populace stále ještě chápána)
- Připravit dívky pro nezbytné změny jejich hygienických návyků souvisejících s menstruačním cyklem
- Průvodce pro učitele: vysvětlení možných metod výuky témat souvisejících s dospíváním, obsahuje rovněž učebnici se cvičeními, sadu folií určených pro promítání pomocí zpětného projektoru a video nahrávku
- Brožura pro dívky: snadno srozumitelné shrnutí hlavních témat probíraných ve škole (zahrnuje praktický menstruační kalendář a vzorky menstruačních vložek)
- Brožura pro chlapce: snadno srozumitelné shrnutí hlavních témat probíraných ve škole
- Poskytnout starším dospívajícím dívkám patřičné a vědecky správné informace o tématech souvisejících se zdravou reprodukcí
- Podat přehled o základních informacích týkajících se menstruace, menstruačních poruch, zdravého životního stylu, módy a hygieny, a to ve formě a pomocí jazyka srozumitelného dospívajícím