We will not change our show

21.2.2019  Jihomoravský kraj  | 

Výstava We Will Not Change Our Show sdružuje umělce pocházející ze střední a východní Evropy, tvořící v různých médiích a zabývající se různorodými aspekty vyjádření vlastní queer identity. Kurátorská pozice vychází z ideje svobody slova a uměleckého vyjádření. Předpokladem je přesvědčení, že diskuze o citlivých otázkách spojených s queer tematikou může přispět k narušení patriarchálního statu quo, jenž často vylučuje a diskriminuje menšiny.

Více

Promítání a diskuse Ženy v politice

19.3.2019  Praha  | 

Americké centrum a Fórum 50 % Vás srdečně zvou na promítání a navazující diskusi Ženy v politice. Uvidíte film „14 Women“ o amerických senátorkách a budete moci diskutovat o zastoupení žen v české politice. Po promítání filmu s Vámi budou diskutovat Kateřina Valachová (ČSSD), místopředsedkyně Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a Veronika Šprincová, ředitelka organizace Fórum 50 %. Film bude promítán v angličtině, diskuse proběhne v češtině. 

Více

Mothers, child care and the creation of good socialist citizens'

20.3.2019  Jihomoravský kraj  | 

In 1963 a documentary film, Children Without Love [Děti bez lásky], was smuggled out of Communist Czechoslovakia to the Venice Biennale film festival – and was screened in cinemas at home, surreptitiously tagged onto the end of a Miloš Forman film. It showed emotionally distressed young children looked after for long hours in infant homes, many from the first weeks of infancy. A collaboration between filmmaker Kurt Goldberger, child psychologists, an infant home headmistress and a reformist journalist, the film eventually contributed to a change in the law, with the Communist Party committing to extend paid maternity leave for women. This reversed the state’s previous ideological preference for collective child-rearing and full female employment. In this session we will look at visual and written sources from the time, and oral history testimony. We will explore how the debates over child care, and particularly the mother's role in the infant's early years, reflected changing ideas about how the state should support the healthy development of the child's mind so they could grow up to be good members of society, both in socialist countries and in the 'West'

Více
feminismus.czČlánky › Oskaři a Oskarky? Přehnaná korektnost filmovým cenám nehrozí

Oskaři a Oskarky? Přehnaná korektnost filmovým cenám nehrozí

Oskaři a Oskarky? Přehnaná korektnost filmovým cenám nehrozí

Sezóna výročních filmových a televizních cen je v plném proudu a koncem ledna žije svět filmového průmyslu tradičně nominacemi na prestižní ocenění americké Akademie filmového umění, Oskary. Rok od roku hlasitě zaznívají hlasy, které volají po větší diverzitě mezi nominovanými a vítězícími. Přesto Oskaři už celých 90 let své existence zaostávají za stavem americké populace co se zastoupení etnických skupin a pohlaví týče.

Tradičně velmi diskutovaná je kategorie režisérská. Není se čemu divit, patří mezi nejsledovanější a zároveň není specificky rozdělená dle pohlaví (jako například Nejlepší herec a Nejlepší herečka). Máme tak možnost nerovnosti v nominacích a oceněních snadno sledovat. Snadno si tedy všimneme, že se letos do pětice nominovaných v kategorii Nejlepší režie podařilo vstoupit dvěma zástupcům etnických menšin, Spike Lee a Alfonso Cuarón.

Je to sice z hlediska diverzity nepopiratelný úspěch, který ovšem trošku kazí fakt, že žena není nominována žádná. Své filmy přitom uvedly v kinosálech filmových festivalů i do (nejen) americké distribuce mimo jiné režisérky jako Marielle Heller,Lynne Ramsay nebo Debra Granik. Kathryn Bigelow tak i letos zůstává jedinou režisérkou, která v historii Cen Akademie ve své kategorii zvítězila. (Celkem bylo v dějinách udílení Oskarů nominováno jen pět režisérek - z toho tři po roce 2000, na stejnou cenu, Nejlepší režie, bylo nominováno již 449 mužů.)

V 21. století zaznamenal filmový průmysl (Akademii a Oskary nevyjímaje) v zastoupení a reprezentaci žen a menšin značné pokroky. I v roce 2019nalezneme 1 zástupce a 1zástupkyni minorit mezi nominovanými herci a herečkami za výkony v hlavních rolích. Zdaleka to ale neznamená, že by v tomto ohledu bylo dosaženo rovnosti (v porovnání se statistikami americké populace se čísla od skutečného zastoupení menšin v tamní společnosti výrazně vychylují). Dokonce ani nemůžeme tvrdit, že by se jednalo o vytrvale rostoucí trend.

Mnozí si jistě vzpomenou na protest ztělesněný hashtagem #OscarsSoWhite. Jednalo se tehdy právě o reakci na podreprezentovanost etnických menšin ve filmové Akademii a na Oskarech. Protest vyvolala situace, kdy se mezi nominovanými v letech 2014-2016 v kategoriích Nejlepší herec, Nejlepší herečka a Nejlepší režisér neobjevili žádní černoši a černošky. (To se před tím stalo naposledy v roce 1980.) The New York Times ve své analýze letošních oskarových nominací připomínají, že díky protestu #OscarsSoWhite se v letech 2015 a 2016 Akademie snažila zdvojnásobit členství žen a zástupců a zástupkyň menšin. Z části tím, že pozvala do svých řad více zahraničních filmových profesionálů a profesionálek. Bohužel i po třech letech iniciativy tvoří Akademii z 69 % muži a z 84 % běloši a bělošky.

Jak je zmíněno výše, zaznamenávají Oskaři v posledních dvou dekádách i pokroky stran diverzity. Pozitivní je například počet nominovaných žen v kategoriích, které nejsou specificky rozdělené podle pohlaví. V těchto kategoriích letos ženy dosáhly na 25% zastoupení. Což sice stále neodráží skutečný stav společnosti, ale i tak je to velký úspěch. Napříč kategoriemi pak vyčnívá Nejlepší kostým, kde při 91. udílení Cen Akademie žena vyhraje určitě, jelikož zde nejsou žádní nominovaní muži. Počet nominovaných žen pak převažuje také v kategoriích Nejlepší masky, Nejlepší dokument a Nejlepší krátký animovaný film. Parity se pak dočkáme mezi nominovanými za Nejlepší krátký hraný film a Nejlepší výpravu.

 

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.