"Naše školka je cennou a profitabilní investicí..."
Zvažuje vaše firma zavedení firemní školky? Zajímají vás důvody k založení školky a chcete znát praktické výhody své investice? Inspirujte se rozhovorem o firemní školce METRO Hvězdička, která je nabízena zaměstnaným německé Metro Group, jednoho z největších koncernů provozujících obchodní řetězce.
Kdy a proč jste firemní školku založili? Kdo může využívat jejích služeb a za jakých podmínek?
Naše první firemní školka „Metro Hvězdička“ byla založena v říjnu 2005. Nabízí celkem 65 míst pro děti ve věku od 4 měsíců do 6 let. Celková výměra školky činí 850 m2, využívá také zahrady o rozloze 1500 m2. Školka je unikátní svou dvojjazyčnou výukou v němčině a angličtině. To umožňuje skupině METRO chovat se spravedlivě s ohledem na rostoucí internacionalizaci firmy: jen v Düsseldorfu pracují pro METRO lidé z třiceti zemí.
Založením firemní školky jsme chtěli podpořit rodině přátelské nastavení společnosti a pomoci našim zaměstnancům a zaměstnankyním slaďovat osobní a pracovní život. Školka je určena dětem našich zaměstnanců, ale mohou ji navštěvovat i děti z rodin žijících v okolí firmy. Poplatky závisí na příjmech rodičů a odpovídají poplatkům obecních školek. V posledních dvou letech byly naše zkušenosti a zpětná vazba od rodičů velmi pozitivní. Z tohoto důvodu v současnosti budujeme druhou školku s dalšími 65 místy, kterou otevřeme v prosinci 2007.
Společnosti v České republice, které zvažují založení firemní školky, si často stěžují na české zákony, v rámci kterých je velmi náročné (z hlediska počtu a komplexnosti požadavků a pravidel) takový krok udělat. Jaká je v tomto ohledu situace v Německu? Bylo pro METRO legislativně těžké školku založit?
Ani v Německu není snadné firemní školku založit. I tady existují přísné regulace ze strany místních komunit, které jsou legálně odpovědné za licenci a supervizi školek. My jsme administrací naší školky pověřili německý Červený kříž, který má bohaté zkušenosti s provozem sociálních zařízení. Tím pádem jsme se získáním licence neměli větší problém.
Společnosti v České republice volají po daňových úlevách pro ty, které do své každodenní praxe zavedou programy na podporu rovných příležitostí a slaďování osobního a pracovního života. Jaká je situace v Německu?
V Německu není společnostem, které provozují firemní školku, poskytována daňová úleva.
Vyplatí se vaší firmě investice do školky? Jak?
Naše školka je cennou a profitabilní investicí, protože zvyšuje výkon a zlepšuje motivaci našich zaměstnanců a zaměstnankyň.
Je o služby vaší školky dostatečný zájem?
Jak už jsem říkal, poptávka značně převyšuje nabídku míst, kterými v současnosti disponujeme. Právě z toho důvodu budujeme další firemní školku, díky níž budeme moci poskytnout celkem 130 míst.
Vaše školka je dvojjazyčná – německo-anglická. Jaká je vaše zkušenost s touto dvojjazyčností?
Naše zkušenost zatím je výborná. Malé děti jsou perfektně schopny naučit se víc než jeden jazyk a naše školka jim k tomu poskytuje skvělou příležitost. Je to obzvlášť výhodné pro kolegy a kolegyně z cizích zemí. V současnosti máme jen v naší pobočce 5000 zaměstnanců a zaměstnankyň ze 30 zemí. Je to také skvělé pro ty kolegy a kolegyně, kteří plánují mezinárodní kariéru: jejich děti se mohou naučit anglicky a přizpůsobit se mezinárodnímu vzdělávání již v tak nízkém věku.
Pro víc informací, viz: www.metrogroup.de