feminismus.czČlánky › Mezipatra v proudu času

Mezipatra v proudu času

Mezipatra v proudu času
Projekce filmů napříč žánrovými spektry s gay, lesbickou, trans a queer tematikou, soutěž o nejlepší snímek hodnocený prestižní porotou v mezinárodním složení, odborné přednášky, parties, široká divácká základna, projekce nejen v Brně a Praze, ale i v dalších městech ČR. To jsou Mezipatra, queer filmový festival, který se za dvanáct let své existence etabloval jako queer filmová událost roku a jehož popularita rok od roku stoupá.

Projekce filmů napříč žánrovými spektry s gay, lesbickou, trans a queer tematikou, soutěž o nejlepší snímek hodnocený prestižní porotou v mezinárodním složení, odborné přednášky, parties, široká divácká základna, projekce nejen v Brně a Praze, ale i v dalších městech ČR. To jsou Mezipatra, queer filmový festival, který se za dvanáct let své existence etabloval jako queer filmová událost roku a jehož popularita rok od roku stoupá.

Hlavním tématem letošního – dvanáctého – ročníku bylo cestování časem. To naznačila již festivalová znělka režisérky Tamary Moyzes stylizovaná do vesmírného prostoru, kde v kosmické lodi dva muži kojili dítě. Jak zkonstatovala sama autorka spotu na oficiálním webu Mezipater: „Adopce dětí stejnopohlavními páry, to je v Česku zatím stejné sci-fi jako kojící muž.“ Právě proto také Mezipatra již několikátý rok nabízejí všem zájemcům a zájemkyním o adopci alespoň možnost adoptovat film. Kompletní vizuál festivalu, na němž dominovala starověká mumie, potom odrážel dávnou minulost.

Podobně jako v předchozích letech přivítala Mezipatra také několik významných zahraničních hostů a hostek, kteří a které zároveň zasedli v hlavní porotě (do Prahy mj. zavítal Boyd van Hoeij, filmový kritik časopisu Variety, či Alexandra Roxo, americká režisérka, která premiérově na Mezipatrech představila svůj film Mary a Marie). Předsedou poroty byl tentokrát zvolen kritiky uznávaný režisér a scénárista Tom Kalin, jehož celovečerní debut Swoon byl v rámci programu také ke zhlédnutí. Stejně tak měli návštěvníci a návštěvnice pražské části festivalu možnost shlédnout Kalinovu výstavu Třetí známé hnízdo, tvořenou autorským výběrem videí a krátkých filmů.

Tématem retrospektivy se letos stalo dílo režiséra a scénáristy Todda Haynese, jedné z největších hvězd nezávislého filmu, objevitele herečky Julianne Moore a především exkluzivního hosta Mezipater 2011. Právě film Todda Haynese – Sametová extáze – byl zvolen i jako zahajovací projekce brněnské i pražské části festivalu. Vedle tohoto umělecky velmi vysoko hodnoceného snímku, který si vysloužil mj. nominaci na Oscara, se v rámci festivalového programu mohli divačky a diváci s tvorbou Todda Haynese seznámit také prostřednictvím projekcí filmů Jed, Safe a Daleko do nebe s excelující Julianne Moore. Kromě samotných filmových projekcí potom organizační tým Mezipater ve spolupráci s Midpoint Centre uspořádal unikátní masterclass „v hlavní roli“ s Toddem Haynesem - Todd Haynes in person, která se konala v prostorách pražské FAMU a dala všem zájemcům a zájemkyním nahlédnout zblízka na tvorbu tohoto novátorského filmového tvůrce.

Vedle filmového programu si návštěvníci a návštěvnice mohli užít queer atmosféru v rámci zahajovacího večera festivalu, kde správnou dávku queer humoru zajistila mj. první česká drag queen ChiChi Tornádo a její travesti kolegyně. Stejně tak queer byly i tradiční parties, konané k zahájení a zakončení festivalu. Zahajovací, která následovala bezprostředně po projekci Sametové extáze, se v Praze nesla na vlně glam rocku pod taktovkou Urxin Sister. Closing party celého festivalu „Hell ON Homolution“ potom nabyla zcela pekelných obrysů a to především díky performancím tetovacího a piercingového studia Hell.

Velmi pestrá skladba programu a množství doprovodných akcí, letos např. přednáškové cykly „Queer Café“ jak tematicky spjaté s jednotlivými projekcemi, tak i týkající se různých fenoménů popkultury (Star Trek, slash fiction ad.), jistě stojí za skutečností, že festival je nejen hojně navštěvován, ale jeho publikum není nutně tvořeno pouze příslušníky a příslušnicemi gay, lesbické či queer komunity.

O tom, že se festival stal divácky velmi atraktivním, pak svědčil nejen do posledního místa naplnění sál kina Lucerna při zahajovacím večeru, ale i nutnost mimořádných přidaných projekcí z důvodu nedostatečné kapacity sálu.

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.