feminismus.czČlánky › Eva Štěpánková - držitelka ocenění Podnikatelka ČR a Podnikatelka světa

Eva Štěpánková - držitelka ocenění Podnikatelka ČR a Podnikatelka světa

Eva Štěpánková - držitelka ocenění Podnikatelka ČR a Podnikatelka světa
Podařilo se jí to, co je bezpochyby snem pro ženy i muže: její práce - kosmetika, je jejím koníčkem. S řadou zkušených kolegů je Eva Štěpánková ve svém oboru úspěšná; stačí připomenout ocenění Podnikatelka ČR (1999) a Podnikatelka světa (2000). Prošla pionýrskými začátky jak v oboru samotném, tak i ve vývoji obalů pro výrobky své firmy. Aby toho nebylo málo, "rozjezd" firmy Ryor zahájila s malou dcerou v náručí. I proto, že začala s dobrými nápady, zkušenostmi a odvahou riskovat, dodnes nezapomněla, jaké to je být ženou s kreativními představami,ale odkázanou sama na sebe. Mladí lidé u ní proto mají dveře otevřené; záleží jen na nich, jak využijí poskytnutou šanci. Stejně tak ji není cizí pomoc ostatním, v jejím případě ženám nemocným rakovinou. Všechny své aktivity ale stíhá s přehledem a tvrdošíjně odmítá úspěch vnímat jen jako svou zásluhu. al
Podařilo se jí to, co je bezpochyby snem pro ženy i muže: její práce - kosmetika, je jejím koníčkem. S řadou zkušených kolegů je Eva Štěpánková ve svém oboru úspěšná; stačí připomenout ocenění Podnikatelka ČR (1999) a Podnikatelka světa (2000). Prošla pionýrskými začátky jak v oboru samotném, tak i ve vývoji obalů pro výrobky své firmy. Aby toho nebylo málo, "rozjezd" firmy Ryor zahájila s malou dcerou v náručí. I proto, že začala s dobrými nápady, zkušenostmi a odvahou riskovat, dodnes nezapomněla, jaké to je být ženou s kreativními představami,ale odkázanou sama na sebe. Mladí lidé u ní proto mají dveře otevřené; záleží jen na nich, jak využijí poskytnutou šanci. Stejně tak ji není cizí pomoc ostatním, v jejím případě ženám nemocným rakovinou. Všechny své aktivity ale stíhá s přehledem a tvrdošíjně odmítá úspěch vnímat jen jako svou zásluhu. al

Jak jste se z firmy vyrábějící profesionální kosmetiku rozšířili na výrobce kosmetiky pro denní užívání?
Profesionální kosmetičky se nás brzy samy ptaly, zda bychom nemohly dělat kosmetiku v malém balení pro ošetření jejich klientek. Těm kosmetika vyhovovala a chtěly ji na domácí používání. Začala další pionýrská doba, kdy jsme začali dělat pár přípravků neprofesionální malospotřebitelské řady. V roce 1992 jsme je prodávali v krásných skleněných ručně foukaných obalech ze skláren v Janově. Postupně jsme ale přecházeli na balení, která šla přímo do obchodů. Dnes stále připravujeme profesionální i spotřebitelskou kosmetiku. Oba druhy jsou přijímány velmi pozitivně. Máme komplexní řady pro všechny typy pleti, asi 90 přípravků pro maloobchod a 46 pro kosmetičky. Nesnažíme se ale být masovým výrobcem.

Jaká je vaše filozofie?
Každý si u nás může dopřát ošetření: čtyři kvalitní přípravky - hlavně pro čištění, a pak k běžnému ošetření - dennímu a nočnímu, nejlépe na přírodní bázi. Spoléháme se na individuální práci se zákazníky prostřednictvím kosmetických salónů a zároveň se snažíme zůstat cenově co nejdostupnější. Novinky uvádíme asi jednou za pololetí. Buď přípravky obměňujeme nebo uvádíme úplnou novinku.

Do jaké míry se v současnosti podílíte na vytváření nových výrobků a organizaci celé firmy?
Jak sama vidíte, hodně. Vytvářím firemní vize a koncepce do budoucna. Koncepci vytvořím lehce, horší je dotáhnout ji do konce a najít lidi nadšené pro myšlenku. Angažuji se hodně i v každodenním chodu firmy; jsem tam denně a pracuji i o víkendech.

Jakou z ingrediencí Vašich výrobků považuje za zázračnou?
Velmi oceňuji amarantový olej. Amarant je v zahraničí výrazně uznávanou pseudo-obilovinou. Vnitřně i zvnějšku je amarant jako součást kosmetických přípravků nesmírně účinný - pomáhá například při citlivé pleti, kdy je problematické najít vhodný ošetřující přípravek nebo i při popálení pokožky, doporučujeme i po radioterapii. Podle výsledků hodnocení Národního referenčního centra pro kosmetiku je vhodný hlavně pro vysoce citlivou pleť, což je ta nejlepší možná garance. Už několik let spolupracujeme s organizací MamaHelp, která sdružuje ženy po rakovině prsu. Vlastně kvůli nim jsme začali pracovat s amarantovým olejem, nabídli jsme jim používat ho na jizvy - nejdřív olej a později potom mastný krém.

Jak se k tomu všemu staví vaše dcera? Vyrostla přece zároveň s rozrůstající se firmou…
Naštěstí to vnímá dobře. Kosmetika ji baví. Letos nastupuje na střední chemicko-farmaceutickou školu a pomalu předpokládá, že se kosmetice bude věnovat. Baví jí vyvíjet koncepce a vymýšlet propagaci. I přes své mládí chodí na školení kosmetiček a poctivě studuje - v osmnácti už může dostat certifikát. Vedle toho je i výtvarně nadaná. Ale když máme občas krizové období, vyčítá mi, že maminky jsou doma obvykle častěji, což není můj případ. I v neděli se musím alespoň část dne věnovat práci.

Jaká jste jako ředitelka?
Asi dost tvrdá. Jinak to ale nejde. Kamarádství je fajn, ale kočírovat 90 lidí není úplně snadné. Z přímého pohledu řídím jen deset lidí, ale ve svém důsledku zodpovídám za všechno. Věci obvykle řešíme rychle a nekompromisně.

Sama máte zkušenost s brzkým návratem do zaměstnání po mateřské. Vedete nějaké programy, jak ženám například pomoci při návratu po mateřské?
Nejen po mateřské. Je mi líto vysokoškolaček. Čerství absolventi nemají na růžích ustláno, studenty nikdo je nechce, když mají dělat diplomku, ročníkovou práci nebo praxi. Každý rok nám pravidelně volá 20 nebo 30 lidí, zda bychom se jich neujali. Obvykle jsme schopni poskytnout materiály tak pro tři nebo čtyři z nich, protože je opravdu náročné poskytnout jim komplexní údaje, aby z nich něco vytvořili. Pak ještě dělávám oponentury, letos jsem oponovala dvě diplomky. Se studenty mám dobré zkušenosti: většinou dělají ještě práci navíc a málokdy nás zklamou. Říkáme si, že to nebyla nadarmo investovaná energie. Diplomky si schováváme, nejsložitější bývají marketingové nebo ekonomické, protože k nim musí nastoupit ještě další kolegové, aby údaje byly vyčerpávající. Z VŠCHT bereme i studenty na praxi - udělají si kolečko po všech odděleních - jsou ve výrobě, ale mohou i do vývoje, což je nadstandard.

Jak zajišťujete další vzdělávání zaměstnanců?
Jsme feminizovaná firma, jde tedy hlavně o vzdělávání a rozvoj žen, které u nás pracují. Spojení s kosmetikou je přece jen ženám bližší. Podporujeme vzdělávání našich obchodníků, marketingových pracovníků a pracovníků zaměřených na styk s veřejností, ale i odborníků ve vývoji, kteří se účastní všech odborných školení a konferencí s tvůrci nových systémů. Jde víceméně o samé ženy, které mají k práci vztah, což je to nejideálnější, co si můžeme přát. Z diplomantů si vybíráme i nové kolegy nebo kolegyně, protože jde většinou o velmi kvalitní lidi, které stihneme v době jejich působení u nás docela dobře poznat. Často bychom i uvítali, kdyby se maminky vrátily z rodičovských dovolených dřív alespoň na částečný úvazek. Práce je totiž hodně a určitě je pro nás výhodné motivovat k dřívějšímu návratu do zaměstnání ženy, které u nás již nějakou praxi mají. Faktem ale je, že dětí mnoho nemáme; zaměstnáváme spíše ženy středního věku a jsme rádi, že máme jistou kontinuitu a výhodu spíše rodinného prostředí.

Jak se díváte na firemní dárcovství?
V roce 1999 jsem dostala cenu Podnikatelky ČR, v roce 2000 Podnikatelku světa. V roce 1999 mě oslovila řada organizací a já se rozhodla, že peníze, které jsou v českých rozměrech, raději dám jen jedné společnosti. Zaměřila jsem se na MamaHelp. Teď jsme udělali akci, kdy z každého zakoupeného amarantového výrobku jde koruna do fondu MamaHelp. Organizovali jsme ji společně s Dagmar Havlovou, která nás sama oslovila. Paní Havlová také pomohla i finančně, aby bylo možno otevřít centrum MamaHelp v Brně. Snažíme se pomáhat také nadačnímu fondu Slunce pro všechny, který je určen pro poškozené děti a má sídla působnosti v okolí našeho pracoviště. Paní doktorku Dvořákovou, která ji vede, hodně uznávám - nejen z pracovního hlediska, ale i proto, že dokáže sehnat další a další peníze a prostředky na fungování Soukromé speciální školy Slunce a dalších zařízení v této oblasti.

Děkuji.

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.