Mezipatra Queer Film Festival

8.11.2018  

19. ročník filmového festivalu s queer tematikou Mezipatra proběhne 8.-15. listopadu v Praze a 16.-23. listopadu v Brně.

Více

Space for Women

15.11.2018  

Have you ever thought of working in the space area? Are you wondering about the secrets of the night sky but not sure how to approach it? Join us for an informal breakfast with the women who have found their way to the stars and let them inspire you by their stories from the field of science, psychology or law. This is Space for Women!

Více

Seminář Za branou: Proč roste počet žen ve vězení a kriminalita žen?

15.11.2018  Praha  | 

Kriminalita celkově v současné době nenarůstá, dle některých ukazatelů dokonce klesá, kriminalita žen však stoupá. Čím to? Liší se metody zacházení se ženami  a muži ve výkonu trestu? Co je pro kriminalitu žen typické a odlišuje ji od kriminality mužů?

Více
feminismus.czČlánky › Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!

Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!

28. březen 2003  | Johana Jonáková
Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!
brozurka k seminari
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře.
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře. Z výsledků vyplynulo:

· ve vrcholném managementu ČT jsou ženy zastoupeny v poměru 2:7
· všechny významné deníky mají na svých postech šéfredaktora, ale žádnou šéfredaktorku
· v čele většiny vysílacích sekcí veřejnoprávního Českého rozhlasu (11:2) stojí muži.

Lektor a lektorka tematizovali na konkrétních příkladech textů novin a časopisů, jak česká média píší o ženách, v jakých situacích je představují a jak se tento způsob liší od prezentace mužů.

· Ženy v médiích jsou spojovány se vztahovostí, s rodinou a domácí sférou.
· Klasickým příkladem jsou političky, které jsou vystaveny jiným hodnotícím kritériím než politici. Jsou dotazovány na manžele, děti a na schopnost skloubit rodinný a veřejný život. Uveřejněním polonahých fotografií Petry Buzkové byl vyslán společenský signál i ostatním ženám, s čím musí počítat, když budou myslet na vysokou politiku.

Jako problém se ukázalo používání tzn. generického maskulina
· Pojmy jako lékaři, učitelé, občané, voliči,… asociují spíše muže a brání si pod daným termínem představit ženu.
· Systematicky ze zpravodajství vypadává ženský element
· Tento se objevuje spíše jako oběť trestného činu.
· Řada výrazů pomáhá upevňovat společenské stereotypy. Nepřesný překlad termínu „sexual harassment“ jako „sexuální harašení“ může evokovat něco iracionálního a legračního („haraší mu v bedně“) a snižovat tím závažnost sexuálního obtěžování jako trestného činu.

Seminář měl sloužit jako určitá zpětná vazba pro novináře a novinářky a nastínit alternativní způsoby vyjadřování. Média mají při vytváření obrazu žen a mužů nezastupitelnou úlohu. Pokud chceme odstranit z myšlení lidí genderové stereotypy, musíme je nejdříve pomoci změnit v médiích samotných.

V případě zájmu o zaslání Informační brožury pro novinářky a novináře kontaktujte gender.media@ecn.cz
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.