Feministický a queer tábor 2018 / Feminist and Queer Camp 2018

31.8.2018  

Zveme vás na setkání queer lidí a těch, kdo sympatizují s queer tématikou. Na setkání všech, kdo žerou feminismus, i těch, kdo se nebojí stát u táboráku s feministkama a žvejkat s nima veganský buřty. Kdo se nebojí pohybu, přemýšlení o svém těle, o svých hranicích a hranicích jiných, kdo dokáže respektovat jiné lidi… PŘIJĎTE! Těšit se můžete na víkend plný workshopů, diskuzí, cvičení, kreativity (či alespoň pokusů o ní), koncertů a párty s pivem, limem, koktejlem, sbírání bobříků, táborový karneval a bojovku.

Více

Gender a sebevědomí v uměleckém provozu

21.10.2018  

Diskuze na téma souvislosti sebevědomí a genderu v uměleckém provozu. Jaký vliv na sebevědomí umělkyň a umělců může mít genderová rovnost? V čem je rozdílné postavení umělkyně či umělce vůči institucím? Jak se na uměleckém provozu projevuje mizení umělkyň v důsledku jejich mateřství? Jak vyřešit rozpor uměleckého společenského života a rodičovství zejména v pečující roli? Jaký vliv mají na umělce a umělkyně ekonomické souvislosti, v nichž jejich tvorba vzniká?

Více
feminismus.czČlánky › Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!

Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!

28. březen 2003  | Johana Jonáková
Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!
brozurka k seminari
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře.
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře. Z výsledků vyplynulo:

· ve vrcholném managementu ČT jsou ženy zastoupeny v poměru 2:7
· všechny významné deníky mají na svých postech šéfredaktora, ale žádnou šéfredaktorku
· v čele většiny vysílacích sekcí veřejnoprávního Českého rozhlasu (11:2) stojí muži.

Lektor a lektorka tematizovali na konkrétních příkladech textů novin a časopisů, jak česká média píší o ženách, v jakých situacích je představují a jak se tento způsob liší od prezentace mužů.

· Ženy v médiích jsou spojovány se vztahovostí, s rodinou a domácí sférou.
· Klasickým příkladem jsou političky, které jsou vystaveny jiným hodnotícím kritériím než politici. Jsou dotazovány na manžele, děti a na schopnost skloubit rodinný a veřejný život. Uveřejněním polonahých fotografií Petry Buzkové byl vyslán společenský signál i ostatním ženám, s čím musí počítat, když budou myslet na vysokou politiku.

Jako problém se ukázalo používání tzn. generického maskulina
· Pojmy jako lékaři, učitelé, občané, voliči,… asociují spíše muže a brání si pod daným termínem představit ženu.
· Systematicky ze zpravodajství vypadává ženský element
· Tento se objevuje spíše jako oběť trestného činu.
· Řada výrazů pomáhá upevňovat společenské stereotypy. Nepřesný překlad termínu „sexual harassment“ jako „sexuální harašení“ může evokovat něco iracionálního a legračního („haraší mu v bedně“) a snižovat tím závažnost sexuálního obtěžování jako trestného činu.

Seminář měl sloužit jako určitá zpětná vazba pro novináře a novinářky a nastínit alternativní způsoby vyjadřování. Média mají při vytváření obrazu žen a mužů nezastupitelnou úlohu. Pokud chceme odstranit z myšlení lidí genderové stereotypy, musíme je nejdříve pomoci změnit v médiích samotných.

V případě zájmu o zaslání Informační brožury pro novinářky a novináře kontaktujte gender.media@ecn.cz
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.