Gender Mainstreaming in Public Participation

29.11.2017  Praha  | 

Odborný seminář je určen především pro architekty/ky a další odborníky/ce zabývající se plánováním veřejných prostor či participačními procesy. Cílem je představit koncept gender mainstreamingu, ukázat jeho praktické využití a seznámit účastníky/ce s metodikou, jak genderově senzitivní plánování a participační procesy aplikovat v praxi a ve vlastních projektech.

 

Více

Mezinárodní den proti násilí na ženách

30.11.2017  Praha  | 

Zástupci České ženské lobby, sítě 32 organizací podporujících práva žen v České republice a člena Evropské ženské lobby, budou diskutovat o různých formách násilí, jeho prevenci a důsledcích a o významu Istanbulské úmluvy.

 

Více

Konference Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

11.12.2017  Praha  | 

Oddělení Gender & sociologie Sociologického ústavu Akademie věd ČR, v.v.i. zve na konferenci Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

Více
feminismus.czČlánky › Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!

Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!

28. březen 2003  | Johana Jonáková
Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!
brozurka k seminari
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře.
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře. Z výsledků vyplynulo:

· ve vrcholném managementu ČT jsou ženy zastoupeny v poměru 2:7
· všechny významné deníky mají na svých postech šéfredaktora, ale žádnou šéfredaktorku
· v čele většiny vysílacích sekcí veřejnoprávního Českého rozhlasu (11:2) stojí muži.

Lektor a lektorka tematizovali na konkrétních příkladech textů novin a časopisů, jak česká média píší o ženách, v jakých situacích je představují a jak se tento způsob liší od prezentace mužů.

· Ženy v médiích jsou spojovány se vztahovostí, s rodinou a domácí sférou.
· Klasickým příkladem jsou političky, které jsou vystaveny jiným hodnotícím kritériím než politici. Jsou dotazovány na manžele, děti a na schopnost skloubit rodinný a veřejný život. Uveřejněním polonahých fotografií Petry Buzkové byl vyslán společenský signál i ostatním ženám, s čím musí počítat, když budou myslet na vysokou politiku.

Jako problém se ukázalo používání tzn. generického maskulina
· Pojmy jako lékaři, učitelé, občané, voliči,… asociují spíše muže a brání si pod daným termínem představit ženu.
· Systematicky ze zpravodajství vypadává ženský element
· Tento se objevuje spíše jako oběť trestného činu.
· Řada výrazů pomáhá upevňovat společenské stereotypy. Nepřesný překlad termínu „sexual harassment“ jako „sexuální harašení“ může evokovat něco iracionálního a legračního („haraší mu v bedně“) a snižovat tím závažnost sexuálního obtěžování jako trestného činu.

Seminář měl sloužit jako určitá zpětná vazba pro novináře a novinářky a nastínit alternativní způsoby vyjadřování. Média mají při vytváření obrazu žen a mužů nezastupitelnou úlohu. Pokud chceme odstranit z myšlení lidí genderové stereotypy, musíme je nejdříve pomoci změnit v médiích samotných.

V případě zájmu o zaslání Informační brožury pro novinářky a novináře kontaktujte gender.media@ecn.cz
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.