Feministická konference

28.8.2018  Moravskoslezský kraj  | 

Zajímá vás feminismus a chcete se dozvědět něco víc o tématech, kterými se současné feministky zabývají? Pak je tato akce určena právě pro vás.

Více

DIY Karneval - Women's rights are human rights

22.9.2018  

Letošní DIY karneval zvedá jedno, zdálo by se, běžné až banální téma - ženská práva. Proč běžné a banální? Řada lidí vám řekně, že doba boje za práva žen je úspěšně za námi, a že diskriminace a násilí páchané na ženách patří minulosti. Dost často zapomenou například na takové detaily, že Česko vede stále přední příčky v rozdílném odměňování žen a mužů za stejnou práci. Že většina řídících pozic je obsazena muži. A že a s různými druhy sexuálního obtěžování či násilí se za život setkala skoro každá žena. Ačkoli freetekno komunita, ze které DIY karneval vzešel, bývá označována za žensky nejotevřenější ze současných subkultur, ruku na srdce, ani zde nejsou poměry ideální.

Více

Sarah Sharma: sExit Machine

25.9.2018  Praha  | 

Přednáška navazuje na projekt „the sExit“, který se zabývá genderovým aspektem politiky úniku (exitu). Půjde o přehled široké škály mužských únikových fantazií napříč politickým spektrem. sExity se objevují v geopolitickém, technologickém i intimním prostoru. sExit se skrývá v nacionalistických hnutích (Brexit), nástupu sexuálních robotů, programech digitálního detoxu, aktivismu v oblasti mužských práv a dokonce i v některých odnožích autonomistického marxismu.

Více
feminismus.czČlánky › Ženské emoce v pohybu

Ženské emoce v pohybu

12. květen 2004  |  Econnect
V divadle Alfréd ve dvoře se 28.4 konal divadelní happening plný síly, ironie, vtipu a citu. Výtvarné a pohybové představení Mezzo vytvořily umělkyně, které chtěly reagovat na současnou podobu ženy okolo třicátého věku života. Mnohá jistě tuší, jaké pocity a myšlenky to přináší.

V divadle Alfréd ve dvoře se 28.4 konal divadelní happening plný síly, ironie, vtipu a citu. Výtvarné a pohybové představení Mezzo vytvořily umělkyně, které chtěly reagovat na současnou podobu ženy okolo třicátého věku života. Mnohá jistě tuší, jaké pocity a myšlenky to přináší.

Na představení je sympatické již to, že se ženy různých národností ( Stefania Thors je z Islandu a Helene Kvint je z Dánska, Daniela Voráčková, Petra Moře Lustigová, Halka Třešňáková a režisérka Viktorie Čermáková jsou Češky) spojily a vytvořily projekt, který svým nápadem a kvalitním provedením, předčí známou mainstreamovou produkci z oblasti „ženských témat“ (např. knihy Ireny Obermannové).

Svoboda ženy v industriálním a mužském světě, role ženy coby nositelky života, ideál ženské krásy, sexuální prožívání a uvědomění si sebe sama. Takové náměty se v Mezzu objevují. Ztvárnění jaké použily performerky je vtipné, v mnoha momentech ironizující, ale v konečném důsledku může působit smutně. Použitá ironie ve skutečnosti často vystihuje pravou tvář situace. Avšak představitelky Vám nedovolí sklouznout k sebedestruktivnímu naříkání nad obecným povědomím, které ve společnosti vůči ženám panuje. Nepřicházejí s konkrétním východiskem, situace popisují, vysílají signál, že právě v alternativních formách umění si těchto důležitých témat někdo všímá a reflektuje je.

Scéna pro představení je řešena minimalisticky, což se dnes objevuje běžně. Tím lépe pro diváka, nemusí se nechat rozptylovat dekoracemi či jinými prostředky navozujícími místo, čas, náladu, situaci či emoce. Je však poměrně časté, že scénograf vybírá jednu stěžejní kulisu, která je svým umístěním a funkcí univerzální. Tak je tomu i u Mezza. Tvůrkyně zvolily dlouhou plochu, která je umístěna na pozadí jeviště. V okamžiku, kdy se za ni představitelky postaví, jsou jim vidět pouze nohy, čímž lze symbolizovat anonymitu, odosobnění, masovost…

Performerky velmi přesně a citlivě vystihly různorodé polohy ženy, a to i díky živelnému pohybovému ztvárnění. Nelze jejich výkony jednotlivě vyzdvihovat, jelikož všechny byly ve svých rolích precizní. V díle je velmi cítit tvůrčí vklad umělkyň, což bylo vidět již na premiéře hry v listopadu loňského roku.

Je tristní, že kulturní redaktoři a redaktorky se tomuto zajímavému představení příliš nevěnují. Mezzo bylo při vstupu Česka do EU v rámci projektu Brooklyn EUphoria (zahrnuje nově přistupující členy EU) vybráno, aby naši republiku zastoupilo v USA v rámci prezentace pohybového divadla. Snahou je upozornit americké odborné i laické publikum na opomíjený východoevropský sektor.

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.