Feministická avantgarda

12.12.2018  Jihomoravský kraj  | 

Skupinová mezinárodní výstava Feministická avantgarda představí mimořádná díla umělkyň, tvořících v sedmdesátých až devadesátých letech minulého století na feministické téma. Práce na emancipační témata ze soukromé rakouské sbírky SAMMLUNG VERBUND pocházejí od světově významných umělkyň.

Více

Noc myšlenek – Být či nebýt dnes feminist(k)ou?

31.1.2019  Praha  | 

Co to znamená, když o sobě dnes někdo řekne, že je feminist(k)a? Jakou roli v renesanci feminismu sehrávají sociální sítě? Představuje třeba #MeToo virální fenomén nebo se jedná o společensko-feministické hnutí 21. století? Přijďte na naši akci NOC MYŠLENEK Tváří v tvář přítomnosti: Být či nebýt dnes feminist(k)ou? Se známými osobnostmi jakými jsou Kamil Fila, Pavel Houdek, Abnousse Shalmani se zaměříme na téma feminismu v současnosti prostřednictvím debat a projekce filmu „Kluci a Guillaume, ke stolu!“ 31. ledna u nás ve Francouzském institutu od 17.30 do půlnoci a v CEFRES od 14 do 16 h! Vstup zdarma.

Více

Uvedení tématu sexuálního násilí do českého výzkumu dějin druhé světové války a jejích následků – Workshop

1.2.2019  Praha  | 

Ačkoliv se v uplynulých čtyřiceti letech intenzivně rozvíjel historický výzkum sexuálního násilí, v českém prostředí toto téma stále představuje pověstné bílé místo. A to chceme změnit. V souladu s tezí Susan Brownmiller v níž je znásilnění výrazem moci, nikoli chtíče, nabízí náš workshop uvedení do tohoto tématu. Usilujeme zejména o propojení badatelů, kteří se daným tématem zabývají nebo by o něm chtěli v budoucnu psát. Jednodenní workshop, s účastí Reginy Mühlhäuser a Anny Hájkové, propojí ve třech blocích úvodní metodologickou přednášku s představením případových studií a reflektovanou prací s prameny.

Více
feminismus.czČlánky › Reklama po slovensky

Reklama po slovensky

12. květen 2003  | www.femme.sk  |  www.feminet.sk
Slovenská sporiteľňa pripomína svojim klientom používanie platobnej karty a služby internetbakingu prostredníctvom dvojice (ženy a muža) stredného veku (neveľmi pestovaného vzhľadu "hrdinov z ľudu") tým spôsobom, že šedivejúci "superman" hrá v rámci svojich obmedzených možností bezvýznamného človiečika prím a jeho partnerka mu vytrvalo sekunduje - chvíľu je z nej hlupaňa, ktorej superman (skôr, než bodro vykročí s kanistrou k čerpacej stanici) pripomenie, že nie je schopná ani len natankovať benzín; inokedy zasa (reklama má zatiaľ dva "diely") sa partnerka supermana primerane hlúpučko vydesí pri slove myš, sediac so svojim supermanom pred počítačom...
Opäť niekto niečo nepochopil a vniesol do "tvorby" priveľa "slovenského svojrázu"... A tak sa narodila ďalšia prihlúpla reklama. Vivat Slovenská sporiteľňa!

Už pár týždňov nám média ponúkajú ďalšiu reklamnú "chuťovku". Po pracích práškoch a toaletnom papieri pripomína jedna z "prenikavo inteligentných reklám" aj Slovenskú sporiteľňu. A tá sa rozhodla vsadiť na ženskú hlúposť!
Ktovie, s čím všetkým to súvisí...? Možno má Slovenská sporiteľňa jednoducho priveľa (tendenčne ekonomicky slabých) klientiek a zatúžila po (ekonomicky silných) klientoch... Preto sa snaží pohladiť mužskú ješitnosť, povzbudiť maskulínne ego "inteligentnými sekvenciami zo života", nad ktorými by Európska únia (keby sa v nej sledovali podobné hlúposti) iba krútila hlavou - až do odkrútenia!

O čo ide? Slovenská sporiteľňa pripomína svojim klientom používanie platobnej karty a služby internetbakingu prostredníctvom dvojice (ženy a muža) stredného veku (neveľmi pestovaného vzhľadu "hrdinov z ľudu") tým spôsobom, že šedivejúci "superman" hrá v rámci svojich obmedzených možností bezvýznamného človiečika prím a jeho partnerka mu vytrvalo sekunduje - chvíľu je z nej hlupaňa, ktorej superman (skôr, než bodro vykročí s kanistrou k čerpacej stanici) pripomenie, že nie je schopná ani len natankovať benzín; inokedy zasa (reklama má zatiaľ dva "diely") sa partnerka supermana primerane hlúpučko vydesí pri slove myš, sediac so svojim supermanom pred počítačom...

Nechajme bokom invenciu tvorcov; zaujímavý je predovšetkým výber zo strany Slovenskej sporiteľne. Pokiaľ chcela touto reklamou dokumentovať svoju vlastnú obmedzenosť, odtrhnutosť od reálneho života a pohrdanie ženami, je to v poriadku. Podarilo sa. (Klientky Slovenskej sporiteľne, všimnite si charakter svojej bankovej inštitúcie!) No v každom inom prípade je na mieste otázka týkajúca sa kompetencie "konkrétneho schvaľovateľa reklamy". Okrem etického preškolenia by mu rozhodne nezaškodilo aj preškolenie psychologické - zdá sa, že z pozemskej dimenzie života úplne vylúčil (pozor páni!) ženskú ješitnosť a feminínne ego. A verte, že existujú. Niekedy sa prejavujú v podobe nenápadnej, sladkej pomsty a niekedy majú podobu zúrivého tajfúnu... Napokon, dejiny uvádzajú množstvo názorných príkladov.

Alebo, žeby Slovenská sporiteľňa podľahla "slovenskému prekliatiu zúfalých paradoxov" a chcela svojou reklamou zaujať (a získať) ďalšie klientky? V krajine obmedzených možností - je paradoxne - všetko možné.

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.