Role sociálního dialogu v prosazování rovného odměňování žen a mužů

27.6.2018  Praha  | 

Česká republika patří v rámci Evropské unie k zemím s nejvyšším průměrným rozdílem v odměňování žen a mužů. Platová nerovnost má negativní dopad jak na samotné ženy a jejich rodiny, tak na celou naši ekonomiku. Jedním z prostředků ke snižování platových rozdílů je sociální dialog. Cílem akce je otevřít diskuzi o jeho roli v prosazování rovného odměňování žen a mužů z perspektivy různých aktérů.

Více
feminismus.czČlánky › Reklama klame nejen děti

Reklama klame nejen děti

Reklama klame nejen děti
Dnešní doba je charakteristická obrovskou, všudypřítomnou konkurencí a množstvím navzájem si podobných výrobků, a proto je masivní útok reklamy jednou z mála možností boje o zákazníka. Ale proč se firmy soustředí čím dál častěji na děti, které zatím nedokáží nad obsahem a záměrem marketingu kriticky přemýšlet a díky tomu se nemohou racionálně bránit?

Dnešní doba je charakteristická obrovskou, všudypřítomnou konkurencí a množstvím navzájem si podobných výrobků, a proto je masivní útok reklamy jednou z mála možností boje o zákazníka. Ale proč se firmy soustředí čím dál častěji na děti, které zatím nedokáží nad obsahem a záměrem marketingu kriticky přemýšlet a díky tomu se nemohou racionálně bránit?

Reklama pracuje především s psychologií člověka, jejím cílem je zasáhnout emoce, city a smysly. Zaujmout děti je ještě jednodušší, než dospělé. Toho dosáhne především použitím pestrých a zářivých barev, kýčovitých, ale i pohádkových a legračních motivů, rychle se měnících, živých scén, používá animace, obrázky, roztomilá zvířátka, maskoty, ale především samotné děti jako ty, kdo se na reklamě upřímně podílí. K tomu všemu stačí připojit nejrůznější hry, soutěže, dárky a úspěch je zaručen. Přitom reklama útočí na děti každý den a to tak promyšleně, aby si firmy co nejdříve přivlastnily budoucí zákazníky. Děti často vidí reklamu nejen v televizi, na internetu, v časopisech a v místě prodeje, ale čím dál častěji se setkávají také s nepřímou formou reklamy, o které se zmíním později. Při tom všem tvůrci reklam berou v úvahu věk a pohlaví dítěte a tím odhadují jejich zájem. Snaží se v dítěti vyvolat pocit, že něco potřebuje, protože se bez toho neobejde. Pozornost na děti je soustředěna i u produktů určených rodičům, protože dospělí jednají většinou s ohledem na dětská přání, která mají vliv při rozhodování na nákupech. Jak snadno přehlédnete při dětském přání to, že vás děti jen nenápadně přesvědčují a ovlivňují právě tak, jak to dělá reklama s nimi.

Reklama využívá práce se stereotypy a škatulkami, a také se podílí na jejich vytváření. Samozřejmě vytváří i genderové stereotypy. Díky reklamě už každá malá holčička a každý malý kluk vědí, že holky si hrají s panenkami a oblékají je do růžového a kluci zase nedají dopustit na auta. Co kdyby reklamu prezentovaly holky i kluci dohromady a každý by se pak mohl volně rozhodnout, s jakou hračkou si chce hrát, bez ohledu na opovržení nejen vrstevníky?

Problematickým tématem jsou také děti, které v reklamě přímo účinkují. Z pohledu reklamních agentur jde o účinný tah, protože děti přitahují pozornost všech členů rodiny bez ohledu na věk a pohlaví. Rodiče takové reklamy zajímají nejen díky pocitu, že chtějí mít stejně šťastně a vesele se tvářící dítě, jako je v reklamě. Pozornost samotných dětí logicky přitahují jiné děti a obzvlášť když mají něco zajímavého, co by také mohly mít. Dítě se může do reklamy dostat přes modelingové a castingové agentury, a nebo úplně jiným, efektivnějším způsobem. Přes soutěž. Například výrobek Hamánek, kdy mají rodiče dokumentovat své dítě konzumující tuto přesnídávku. Výherce s nejhezčím příspěvkem získává kromě značkových produktů i účinkování v reklamě.

Nepřímá forma reklamy je také hojně používaná. Většinou jde o sponzorství nejrůznějších volnočasových akcí pro děti, ale i školních aktivit. Skrze věcné ceny a odměny, ale třeba jen vděčné rozdávání malých dárečků a ochutnávek. Dokonce existují i projekty, kdy se rozdávají při různých příležitostech reklamní balíčky ve školách. Vždy nemusí jít jen o firmy vyrábějící produkty pro děti. A o tom, zda se ve škole budou balíčky rozdávat, rozhoduje vedení školy, ať se to rodičům líbí nebo ne. V nepřímé formě jde o nenápadné vnucení výrobku určité značky docela milým způsobem. Dalším vděčným prostředkem skryté reklamy je ovlivňování dětí televizním idolem. Tento trik je hojně používán v zahraničí, například ve Spojených Státech. Stačí narafičit různé produkty do blízkosti idolu, což u dětí vyvolá dojem, že se bez stejných věcí neobejdou. Už jen proto, aby byly přijaty svými vrstevníky.

Jak se můžeme bránit proti reklamě a jak můžeme chránit naše děti? Reklama je usměrňována zákonem o regulaci reklamy a etickým kodexem, který upravuje jak účinkování dětí v reklamě, tak i dopad na ty, na které je cílena. Zároveň je hlídána Radou pro reklamu ČR, která je schopna zasedat okamžitě v případě stížnosti na závadnou reklamu. Kdokoliv z nás si může stěžovat na konkrétní reklamu vyplněním jednoduchého formuláře a jeho odesláním přímo ze stránek Rady pro reklamu ČR. Na každém z nás záleží, abychom nenechali děti unést reklamními triky. Jak vysvětlením, co reklama je a o co v ní jde, tak tím, že půjdeme příkladem a sami sebe nenecháme strhnout do víru reklamních upoutávek.

Také doporučuji prostudovat níže uvedené webové stránky:

http://www.rpr.cz/ - Rada pro reklamu ČR. Sem se můžete obrátit při jakékoliv nejasnosti či stížnosti. Nechybí zde formulář pro stížnosti, v dokumentech znění zákona a kodexu, seznam řešených kauz, ale také spoustu jiných užitečných informací,

http://www.duhovakulicka.cz/ - Česko-slovenský mezinárodní festival etické reklamy - jde o soutěž reklamních spotů, tiskové a internetové reklamy. Součástí programu je také odborná konference věnující se tématům zodpovědné reklamy a mediální výchovy.

Eliška Brabcová pracuje druhým rokem jako soukromá pedagožka volného času, připravuje se na studium na vysoké škole pedagogického zaměření. Zajímá se také o alternativní způsob vzdělávání. Spolupracuje s neziskovou organizací 5P, se kterou jezdí na tábory jako vedoucí a také s nimi pořádá akce pro děti.
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.