Feministická konference

28.8.2018  Moravskoslezský kraj  | 

Zajímá vás feminismus a chcete se dozvědět něco víc o tématech, kterými se současné feministky zabývají? Pak je tato akce určena právě pro vás.

Více

DIY Karneval - Women's rights are human rights

22.9.2018  

Letošní DIY karneval zvedá jedno, zdálo by se, běžné až banální téma - ženská práva. Proč běžné a banální? Řada lidí vám řekně, že doba boje za práva žen je úspěšně za námi, a že diskriminace a násilí páchané na ženách patří minulosti. Dost často zapomenou například na takové detaily, že Česko vede stále přední příčky v rozdílném odměňování žen a mužů za stejnou práci. Že většina řídících pozic je obsazena muži. A že a s různými druhy sexuálního obtěžování či násilí se za život setkala skoro každá žena. Ačkoli freetekno komunita, ze které DIY karneval vzešel, bývá označována za žensky nejotevřenější ze současných subkultur, ruku na srdce, ani zde nejsou poměry ideální.

Více

Sarah Sharma: sExit Machine

25.9.2018  Praha  | 

Přednáška navazuje na projekt „the sExit“, který se zabývá genderovým aspektem politiky úniku (exitu). Půjde o přehled široké škály mužských únikových fantazií napříč politickým spektrem. sExity se objevují v geopolitickém, technologickém i intimním prostoru. sExit se skrývá v nacionalistických hnutích (Brexit), nástupu sexuálních robotů, programech digitálního detoxu, aktivismu v oblasti mužských práv a dokonce i v některých odnožích autonomistického marxismu.

Více
feminismus.czČlánky › Reklama klame nejen děti

Reklama klame nejen děti

Reklama klame nejen děti
Dnešní doba je charakteristická obrovskou, všudypřítomnou konkurencí a množstvím navzájem si podobných výrobků, a proto je masivní útok reklamy jednou z mála možností boje o zákazníka. Ale proč se firmy soustředí čím dál častěji na děti, které zatím nedokáží nad obsahem a záměrem marketingu kriticky přemýšlet a díky tomu se nemohou racionálně bránit?

Dnešní doba je charakteristická obrovskou, všudypřítomnou konkurencí a množstvím navzájem si podobných výrobků, a proto je masivní útok reklamy jednou z mála možností boje o zákazníka. Ale proč se firmy soustředí čím dál častěji na děti, které zatím nedokáží nad obsahem a záměrem marketingu kriticky přemýšlet a díky tomu se nemohou racionálně bránit?

Reklama pracuje především s psychologií člověka, jejím cílem je zasáhnout emoce, city a smysly. Zaujmout děti je ještě jednodušší, než dospělé. Toho dosáhne především použitím pestrých a zářivých barev, kýčovitých, ale i pohádkových a legračních motivů, rychle se měnících, živých scén, používá animace, obrázky, roztomilá zvířátka, maskoty, ale především samotné děti jako ty, kdo se na reklamě upřímně podílí. K tomu všemu stačí připojit nejrůznější hry, soutěže, dárky a úspěch je zaručen. Přitom reklama útočí na děti každý den a to tak promyšleně, aby si firmy co nejdříve přivlastnily budoucí zákazníky. Děti často vidí reklamu nejen v televizi, na internetu, v časopisech a v místě prodeje, ale čím dál častěji se setkávají také s nepřímou formou reklamy, o které se zmíním později. Při tom všem tvůrci reklam berou v úvahu věk a pohlaví dítěte a tím odhadují jejich zájem. Snaží se v dítěti vyvolat pocit, že něco potřebuje, protože se bez toho neobejde. Pozornost na děti je soustředěna i u produktů určených rodičům, protože dospělí jednají většinou s ohledem na dětská přání, která mají vliv při rozhodování na nákupech. Jak snadno přehlédnete při dětském přání to, že vás děti jen nenápadně přesvědčují a ovlivňují právě tak, jak to dělá reklama s nimi.

Reklama využívá práce se stereotypy a škatulkami, a také se podílí na jejich vytváření. Samozřejmě vytváří i genderové stereotypy. Díky reklamě už každá malá holčička a každý malý kluk vědí, že holky si hrají s panenkami a oblékají je do růžového a kluci zase nedají dopustit na auta. Co kdyby reklamu prezentovaly holky i kluci dohromady a každý by se pak mohl volně rozhodnout, s jakou hračkou si chce hrát, bez ohledu na opovržení nejen vrstevníky?

Problematickým tématem jsou také děti, které v reklamě přímo účinkují. Z pohledu reklamních agentur jde o účinný tah, protože děti přitahují pozornost všech členů rodiny bez ohledu na věk a pohlaví. Rodiče takové reklamy zajímají nejen díky pocitu, že chtějí mít stejně šťastně a vesele se tvářící dítě, jako je v reklamě. Pozornost samotných dětí logicky přitahují jiné děti a obzvlášť když mají něco zajímavého, co by také mohly mít. Dítě se může do reklamy dostat přes modelingové a castingové agentury, a nebo úplně jiným, efektivnějším způsobem. Přes soutěž. Například výrobek Hamánek, kdy mají rodiče dokumentovat své dítě konzumující tuto přesnídávku. Výherce s nejhezčím příspěvkem získává kromě značkových produktů i účinkování v reklamě.

Nepřímá forma reklamy je také hojně používaná. Většinou jde o sponzorství nejrůznějších volnočasových akcí pro děti, ale i školních aktivit. Skrze věcné ceny a odměny, ale třeba jen vděčné rozdávání malých dárečků a ochutnávek. Dokonce existují i projekty, kdy se rozdávají při různých příležitostech reklamní balíčky ve školách. Vždy nemusí jít jen o firmy vyrábějící produkty pro děti. A o tom, zda se ve škole budou balíčky rozdávat, rozhoduje vedení školy, ať se to rodičům líbí nebo ne. V nepřímé formě jde o nenápadné vnucení výrobku určité značky docela milým způsobem. Dalším vděčným prostředkem skryté reklamy je ovlivňování dětí televizním idolem. Tento trik je hojně používán v zahraničí, například ve Spojených Státech. Stačí narafičit různé produkty do blízkosti idolu, což u dětí vyvolá dojem, že se bez stejných věcí neobejdou. Už jen proto, aby byly přijaty svými vrstevníky.

Jak se můžeme bránit proti reklamě a jak můžeme chránit naše děti? Reklama je usměrňována zákonem o regulaci reklamy a etickým kodexem, který upravuje jak účinkování dětí v reklamě, tak i dopad na ty, na které je cílena. Zároveň je hlídána Radou pro reklamu ČR, která je schopna zasedat okamžitě v případě stížnosti na závadnou reklamu. Kdokoliv z nás si může stěžovat na konkrétní reklamu vyplněním jednoduchého formuláře a jeho odesláním přímo ze stránek Rady pro reklamu ČR. Na každém z nás záleží, abychom nenechali děti unést reklamními triky. Jak vysvětlením, co reklama je a o co v ní jde, tak tím, že půjdeme příkladem a sami sebe nenecháme strhnout do víru reklamních upoutávek.

Také doporučuji prostudovat níže uvedené webové stránky:

http://www.rpr.cz/ - Rada pro reklamu ČR. Sem se můžete obrátit při jakékoliv nejasnosti či stížnosti. Nechybí zde formulář pro stížnosti, v dokumentech znění zákona a kodexu, seznam řešených kauz, ale také spoustu jiných užitečných informací,

http://www.duhovakulicka.cz/ - Česko-slovenský mezinárodní festival etické reklamy - jde o soutěž reklamních spotů, tiskové a internetové reklamy. Součástí programu je také odborná konference věnující se tématům zodpovědné reklamy a mediální výchovy.

Eliška Brabcová pracuje druhým rokem jako soukromá pedagožka volného času, připravuje se na studium na vysoké škole pedagogického zaměření. Zajímá se také o alternativní způsob vzdělávání. Spolupracuje s neziskovou organizací 5P, se kterou jezdí na tábory jako vedoucí a také s nimi pořádá akce pro děti.
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.