Role sociálního dialogu v prosazování rovného odměňování žen a mužů

27.6.2018  Praha  | 

Česká republika patří v rámci Evropské unie k zemím s nejvyšším průměrným rozdílem v odměňování žen a mužů. Platová nerovnost má negativní dopad jak na samotné ženy a jejich rodiny, tak na celou naši ekonomiku. Jedním z prostředků ke snižování platových rozdílů je sociální dialog. Cílem akce je otevřít diskuzi o jeho roli v prosazování rovného odměňování žen a mužů z perspektivy různých aktérů.

Více
feminismus.czČlánky › Rádio kontra feministky

Rádio kontra feministky

3. duben 2003  | Pavel Novák  |  http://www.istrategie.cz
Rádio kontra feministky
Rádio kontra feministky
Neobyčejný zájem tištěných i elektronických médií v Polsku vzbudila nedávno reklamní kampaň varšavské soukromé stanice Radio 94. Ačkoliv je slyšet sotva 30 km kolem metropole, mluvilo a psalo se o ní po celé zemi. A to kvůli tomu, že se feministkám nelíbil její billboard.
Neobyčejný zájem tištěných i elektronických médií v Polsku vzbudila nedávno reklamní kampaň varšavské soukromé stanice Radio 94. Ačkoliv je slyšet sotva 30 km kolem metropole, mluvilo a psalo se o ní po celé zemi. A to kvůli tomu, že se feministkám nelíbil její billboard.

Na plakátu se objevila ženská ňadra s ladicími knoflíky místo bradavek. Dotýká se jich mužská dlaň. Nápis k tomu praví: „To nas kręci“ – což v překladu znamená přibližně – To námi točí, To nás roztáčí nebo také To nás rajcuje.

Rádio, které lidi vytáčí

Reklamní kampaň Radia 94 se setkala s rozhořčením a odporem polských feministických hnutí. Varšavské Informační středisko ženských organizací podalo proti ní protest polské Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. „Ten billboard je neobyčejně hnusný“, říká Agneszka Grzybek z informačního střediska. Obsah kampaně se podle ní mnoha žen dotkl a urazil je. V dopise si feministky stěžují, že stanice při budování své image a programové náplně využívá diskriminační přístup k ženám a podporuje způsob chování k ženám jako k věcem. Signatářky dopisu proto žádají radu o intervenci a navrhují, aby stanici byla odebrána licence.

Mluvčí stanice Grzegorz Wiejak přiznal, že záměrem reklamní kampaně bylo tak trochu šokovat veřejnost. „Popravdě řečeno jsme počítali s tím, že pokud nevyvolá zájem ostatních médií, alespoň k nám přitáhne pozornost. Rozhodně jsme se ale chtěli vyvarovat nařčení z použití pornografie na plakátu.“

Radio 94 vysílá ve Varšavě teprve od loňského podzimu. Licenci dostalo jako dopravně-informační rádio. Tvůrci programu stanice vycházejí z toho, že devadesát procent řidičů ve Varšavě představují muži. Cílovou skupinou rádia jsou muži ve věku 25 – 39 let se středním nebo vysokoškolským vzděláním a nadprůměrným příjmem.

Protest se minul účinkem

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nemá mnoho možností, jak na dopis polských feministek reagovat. Jejím úkolem je totiž sledovat obsah vysílání a kontrolovat, zda je v souladu se zákony a přidělenou licencí. Nemá v „popisu práce“ hodnotit reklamní kampaň, a už vůbec jí nepřísluší odebírat za to licenci. Zatím tedy nařídila pouze monitoring programu, aby se radní mohli přesvědčit, je-li vysílání rádia opravdu laděno sexisticky, a tudíž diskriminuje osoby určitého pohlaví. Někdo však pravděpodobně nechtěl na výsledky zkoumání rady čekat a začal plakáty, jež tolik pobouřily polské feministky, cudně zakrývat pásy papíru. To už ale o kontroverzním plakátu vědělo celé Polsko. Feministky tak udělaly rádiu dobrou službu. Stanice se jim rozhodla odvděčit, a tak předmět sporu nahradily černé plakáty s nápisem: „Děkujeme vám, dámy.“

Pavel Novák, zpravodaj ČRo ve Varšavě, 31.3.2003
Foto: Lenka Nováková
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.