Gender Mainstreaming in Public Participation

29.11.2017  Praha  | 

Odborný seminář je určen především pro architekty/ky a další odborníky/ce zabývající se plánováním veřejných prostor či participačními procesy. Cílem je představit koncept gender mainstreamingu, ukázat jeho praktické využití a seznámit účastníky/ce s metodikou, jak genderově senzitivní plánování a participační procesy aplikovat v praxi a ve vlastních projektech.

 

Více

Mezinárodní den proti násilí na ženách

30.11.2017  Praha  | 

Zástupci České ženské lobby, sítě 32 organizací podporujících práva žen v České republice a člena Evropské ženské lobby, budou diskutovat o různých formách násilí, jeho prevenci a důsledcích a o významu Istanbulské úmluvy.

 

Více

Konference Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

11.12.2017  Praha  | 

Oddělení Gender & sociologie Sociologického ústavu Akademie věd ČR, v.v.i. zve na konferenci Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

Více
feminismus.czČlánky › mamacoffee – vítěz v kategorii malých a středních firem

mamacoffee – vítěz v kategorii malých a středních firem

mamacoffee – vítěz v kategorii malých a středních firem
V kategorii malých a středních firem byla tento rok odbornou porotou oceněna společnost mamacoffee. O firemní filozofii a praxi podporující diverzitu a férovost jsme mluvili se spolumajitelkou mamacoffee, paní Martou Kolskou.

V kategorii malých a středních firem byla tento rok odbornou porotou oceněna společnost mamacoffee. O firemní filozofii a praxi podporující diverzitu a férovost jsme mluvili se spolumajitelkou mamacoffee, paní Martou Kolskou.

Mohla byste ve zkratce představit mamacoffee – z jaké myšlenky vznikla, kdy a kam se za roky svého působení posunula?

Společnost mamacoffee vznikla v roce 2008 s cílem přivést na český trh čerstvě praženou fair trade kávu, zpracovávanou tedy v malé lokální pražírně. Nabídka fair trade potravin byla v té době poměrně široká, ale vždy byly překupovány z jiné evropské země. Na cestě od pěstitelů ke spotřebiteli tak byly zbytečně další mezičlánky. Ty jsme chtěli odbourat. Současně nám šlo o to, aby fair trade produkty byly vnímány jako kvalitní, což u kávy je spjato s čerstvým pražením. Hned v začátcích podnikání jsme osobně navštívili místa, kde se pěstuje káva v Etiopii. Prodávat čerstvě praženou kávu nám přišlo jako nejlepší způsob, jak důstojně podpořit místní farmáře. Nejde o charitu, ale o dlouhodobou partnerskou spolupráci s lidmi z rozvojových zemí. V současné době vedle vlastní pražírny provozujeme 4 kavárny a do řady dalších dodáváme kávu a případně jakési kavárenské know-how. Navštívili jsme Indii, odkud dovážíme fair trade čaj. Sortiment jsme postupně rozšířili ještě o fair trade cukr a fair trade čokoládu, kterou také sami zpracováváme.

Jak jste zmínila, jedním z hlavních konceptů, na kterých mamacoffee staví, je fair trade. Mohla byste objasnit, oč se jedná a proč se na fair trade mamacoffee zaměřuje?

Fair trade se snaží podporovat producenty z rozvojových zemí. Podporuje je v tom, aby produkovali to, co je dlouhodobě udržitelné a nabízí tak jim a jejich rodinám perspektivu. V rámci fair trade jsou dána pravidla důstojné obchodní spolupráce, dlouhodobých kontraktů a garance tzv. sociální prémie, kterou komunita producentů čerpá na svůj rozvoj. V případě kávy jde o komoditu, která se pěstuje právě především v rozvojových zemích. Považujeme za důležité upozorňovat na to, že tzv. rozvojové země produkují prvotřídní kávu a chceme prezentovat jejich luxusní zboží. Podporovat je tedy fairovým nákupem toho, v čem jsou dobří.

Tento rok mamacoffee vyhrála v kategorii malých a středních firem soutěž Firma roku: Rovné příležitosti. V minulosti získala značku Ethnic friendly zaměstnavatel. Jaká je hlavní filozofie a přístup k zaměstnancům a zaměstnankyním firmy?

Usilujeme o to, aby každý z našich zaměstnaných cítil nejen svoje povinnosti, ale i určité zázemí ve firmě. Různé minority tak u nás nacházejí jakousi komunitu, kde je určitá pestrost a nevšednost vítána. Přirozeně jsme od začátku zaměstnávali řadu lidí se statusem uprchlíků, protože právě s nimi jsme se setkávali při našich předchozích aktivitách v neziskových organizacích. Každého zaměstnance či zaměstnankyni se snažíme posuzovat individuálně. Pokud cítíme, že z naší strany potřebuje nějakou extra podporu, nejčastěji s ohledem na rasu, kulturní nebo jazykovou bariéru, snažíme se ji poskytnout. Na pravidelných týdenních schůzkách s provozními jednotlivých kaváren hovoříme o potřebách a dynamice týmu.

V přihlášce do soutěže uvádíte, že se chcete zaměřit především na možnosti slaďování práce a rodiny svých zaměstnaných. Jde to vůbec v takovém oboru, jako je gastronomie, nějak skloubit?

Většina našich zaměstnaných jsou mladí lidé, kteří mají práci v kavárně jako brigádu při studiu. Chceme si ale udržet dlouhodobé zaměstnance a zaměstnankyně, kteří zakládají rodiny. Snažíme se tak některé pozice přizpůsobit, aby byly časově flexibilní, částečně vykonávány z domova atd. Jiné pozice vznikají zcela nově s ohledem na schopnosti a dovednosti zaměstnaných, kteří například vzhledem k těhotenství nebo rodičovství nemohli dále pracovat za barem. Výhledově uvažujeme o tom zřídit firemní školku nebo poskytovat příspěvek na hlídání dětí zaměstnanců a zaměstnankyň.

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.