Vyučená švadlena národního podniku Šumavan

27.11.2017  Praha  | 

Galerie hlavního města Prahy představuje práce české umělkyně užívající provokativní pseudonym Sráč Sam. Její tvorba je založena na aktivní kritice nefunkčních/neproduktivních institucionálních rámců a nabývá rozmanitých podob od architektonických realizací přes objektovou, textilní, malířskou či filmovou tvorbu po sociálně angažované performativní projekty.
 

Více

Venušiny dny 2018 - Festival umění o ženách, od žen a pro ženy

7.3.2018  Praha  | 

Třetí ročník festivalu věnovaného umění o ženách, od žen, s ženami i proti nim. Venuše opět otvírá své lůno. A protože jde o třetí ročník, můžete se těšit na tři premiéry a tři zahraniční hosty.

 

Více

Ženy na Hrad! / Prague Women’s March

8.3.2018  Praha  | 

Loni v lednu se Pochodu žen na Washington účastnilo více než milion lidí. Protestovali proti nastupujícímu režimu Donalda Trumpa, a slibovali hájit práva žen, migrantů, dělníků, nemocných, LGBTQ lidí i menšin, chránit zdraví planety, ohrožené změnami klimatu a vymíráním druhů a bránit základní lidská práva. Také my se letos chceme připojit k hlasům milionů lidí, kteří se po celém světě staví proti vzestupu bezohledné politiky nenávisti.

 

Více
feminismus.czČlánky › LOLApress 2/2000

LOLApress 2/2000

30. srpen 2001  | -krek-
LOLApress 2/2000
Tvorba druhé - a letos poslední - papírové Loly, mezinárodního feministického magazínu v angličtině a španělštině, zůstala protentokrát na bedrech evropských a latinoamerických editorek.

Tvorba druhé - a letos poslední - papírové Loly, mezinárodního feministického magazínu v angličtině a španělštině, zůstala protentokrát na bedrech evropských a latinoamerických editorek. Jihoafrickou část redakce zaměstnaly přípravy na zářijovou Světovou konferenci OSN proti rasismu v Durbanu, stejně jako organizace předběžného fóra nevládních organizací tamtéž. Alespoň dvě stopy jejich činnosti čtenář/ka najde již v závěru tohoto čísla: první v reportáži Za hranicemi o dvou jihoafrických ženách jako typického cíle rasismu každodenního a celoživotního, druhou v textu Otroctví pro jednadvacáté století, výtahu z přípravných setkání před Světovou konferencí.

Jinak obsahuje 64 stran nové Loly tradiční koktejl teoretického i praktického feminismu, servírovaný nevládně, občansky a radikálně demokraticky. Stejně jako v reálném světě převládají hořké substance, ale žádný strach z kocovin: chuťový podkres snů a tužeb, sladidlo utopie nechybí.

Ze stránky na stránku, z konference na konferenci. Čtenář/ka nejdříve spolu s autorkami zavítá do Quebeku, kde se za barikádami největší policejní operace v dějinách Kanady sešly hlavy 34 amerických států FTAA k dalšímu kolu neoliberálních tanečků. Jejich Skrytou agendu pak konfrontují se závěry Second Conference of Peoples, pořádané Continental Social Alliance: "Globalizace a tržní liberalizace zhoršují existující genderové nerovnosti a prohlubují asymetrické mocenské vztahy mezi muži a ženami v Americe," toť úvodní věta vyčerpávající deklarace, adresované nejen zabarikádovaným elitám.

Gender democracy se prozměnu vrací ke stejnojmenné konferenci, konané v listopadu loňského roku v Berlíně. Text zde přednesené přednášky profesorky Thürmer-Rohrové se opírá o tři otázky: Co je rodová demokracie? Muži rovni ženám? Norma jako standard? a vrcholí Nebezpečnými koncepty.

Kongresová turistka Lola končí v brazilském Porto Allegre. Poselství z tamního setkání Světového sociálního fóra je formulováno pod titulkem Výzvy k nové politické kultuře.

O stěžejní materiál tohoto čísla, který (bohužel) na aktuálnosti jen tak neztratí, se postarala Christine Noelle-Karimi, která podrobně zachytila novodobou historii afghánské války a vítězné tažení hnutí Taliban očima poražené/ho. Ženskýma očima. Titulek Trýzněné perly odkazuje na prohlášení tálibánského pohlavára Maulawi Saeed-ur-Rahmana: "Nehodláme ženám brát práva, která jim islám dává… neučiníme je zvířaty, budeme je schraňovat jako perly v krabičce."

Avšak Táliban není hlavním nepřítelem aktuální Loly. Hned tři články mají na mušce Pandemii ticha. Infekci, jejíž tvář je stále Víc ženská, mladší a chudší: AIDS. Dva zmiňované deskriptivní a faktografické materiály doplňuje alespoň trocha naděje: Otevírání dveří, zacelování ran o roli škol v boji s chorobou.

Trocha povzbuzení po všem utrpení? Žádný problém, povznášející kulturní rubrika přináší pod titulkem Slova a smrt obsáhlý výběr ženské poezie dvacátého století s tematikou smrti a sebevraždy.

Tato recenze zřejmě není ukázkovou PR strategií. Zachycuje však novou Lolu přesně tak, jak si klade Lola za cíl zobrazovat svět. Svět není k popukání. Nová Lola také ne.

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.