Role sociálního dialogu v prosazování rovného odměňování žen a mužů

27.6.2018  Praha  | 

Česká republika patří v rámci Evropské unie k zemím s nejvyšším průměrným rozdílem v odměňování žen a mužů. Platová nerovnost má negativní dopad jak na samotné ženy a jejich rodiny, tak na celou naši ekonomiku. Jedním z prostředků ke snižování platových rozdílů je sociální dialog. Cílem akce je otevřít diskuzi o jeho roli v prosazování rovného odměňování žen a mužů z perspektivy různých aktérů.

Více
feminismus.czČlánky › Koncentrace mužů a žen v tradičně mužských a ženských profesích škodí nejen ekonomice, ale hlavně ženám

Koncentrace mužů a žen v tradičně mužských a ženských profesích škodí nejen ekonomice, ale hlavně ženám

V České republice jsou to především ženy, kdo pracují v oblasti služeb, prodeje, vzdělávání, administrativy a sociálních služeb. Muži naopak výrazně převažují ve stavebnictví, telekomunikacích, dopravě a strojírenství. Gender Studies společně s partnery ze zemí V4 zpracovala studii, kterou upozornila na to, že tato segregace má značné negativní dopady na celou společnost, protože omezuje ekonomický růst, ale také na ženy, které zpravidla vykonávají povolání, jež jsou méně prestižní a hůře placená.

Segregace mužů a žen do určitých oborů má své kořeny ve vzdělávacím systému. Nejvíc patrné je to ve středním odborném vzdělávání. Počet absolventek technických oborů na školách s výučním listem, například elektrotechniky či stavebnictví, nedosahuje ani 10%. Oproti tomu v oborech jako zdravotnictví nebo sociální práce tvoří dívky 80% absolventek. I přes narůstající trend, kdy do „typicky ženských“ oborů proniká více chlapců, nelze vypozorovat obdobnou tendenci, pokud jde o průnik dívek do oborů „ typicky mužských“.  

Poměr dívek a chlapců na školách se následně projevuje i na trhu práce. Zatímco na školách se to nemusí jevit jako takový problém, na trhu práce v důsledku segregace v některých oblastech zcela chybí ženy. V současnosti se nedostává technicky vzdělaných lidí i řemeslníků, proto by ženy mohly alespoň částečně nahradit chybějící pracovní sílu a Česká republika by nebylo odkázána jen na její dovoz ze zahraničí.
Kromě ekonomických výhod, které by přinesla systematičtější podpora dívek do technických oborů, je třeba zohlednit i samotné dívky. Ty by totiž mohly výběrem technického oboru zlepšit své vyhlídky – v budoucnu, až si budou hledat zaměstnání, budou mít vyšší šanci, že si najdou dobře placenou práci a budou jako odbornice žádanější, než kdyby vystudovaly „typicky ženský“ obor. Je to proto, že feminizované profese jsou ohodnoceny nejnižšími platy. Například dívka, která vystuduje učební obor pekařka, si vydělá v průměru 15.000 Kč. Kdyby však vystudovala obor obsluha a seřizování obráběcích strojů, který je také ukončen výučním listem a studium trvá stejně dlouho, vydělala by si v průměru 21.000 Kč. Nicméně je nutno dodat, že i pokud ženy pracují v profesích, kde dominují muži, stále si vydělají méně než muži v těchto profesích. Ve zmiňovaném oboru obsluha a seřizování obráběcích strojů si muž vydělá v průměru 27.000 Kč, to znamená o 7.000 Kč více než žena se stejným vzděláním i zkušenostmi.

Právě platová nerovnost je nejviditelnějším důsledkem segregace, která začíná už na úrovni středního školství. Zatímco nespravedlivé ohodnocení určitých profesí se těžko v dohledné době změní, podporu dívek směrem k technickému vzdělání lze nastartovat poměrně jednoduše. Zapojit se mohou samotné školy, jejich zřizovatelé, rodiče i firmy. Inspiraci mohou čerpat v zahraničí, ale už i u nás – den otevřených dveří pro dívky v technických firmách, tzv. Girls Day organizuje Gender Studies už pět let a s každým rokem roste zájem dívek i firem.


Projekt byl podpořen z prostředků International Visegrad Fund.

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.