We will not change our show

21.2.2019  Jihomoravský kraj  | 

Výstava We Will Not Change Our Show sdružuje umělce pocházející ze střední a východní Evropy, tvořící v různých médiích a zabývající se různorodými aspekty vyjádření vlastní queer identity. Kurátorská pozice vychází z ideje svobody slova a uměleckého vyjádření. Předpokladem je přesvědčení, že diskuze o citlivých otázkách spojených s queer tematikou může přispět k narušení patriarchálního statu quo, jenž často vylučuje a diskriminuje menšiny.

Více

Žižkovská noc 2019 - Ženy v kultuře

23.3.2019  Praha  | 

Stále lze v některých galeriích a uměleckých sbírkách najít ženy pouze jako múzy, milenky a děvy umělců. Na ženu jako umělkyni narazíme jenom zřídka. Čím to je? V průběhu historie umění jsou umělkyně pevnou a silnou součástí umělecké scény, ale proč nejsou vidět? Téma genderového diskurzu je na větším počátku v České republice než jinde. Až od 80. a 90. let se na české scéně toto téma začalo řešit. Ženy nebyly přijímány na umělecké akademie, které udávaly směr. Nejsou brány vážně. Patriarchát ve společnosti. 4. vlna feminismu, která řeší sexismus. Tohle mohla udělat jenom ženská. Pojem „Ženské umění”. Šovinismus. Obtěžování. Bytí děva v kultuře.
 

Více

Josef Petr: Krize mužské identity

25.3.2019  Praha  | 

Dneska je to všude: "chlapi už nejsou, co to bejvalo". Ptáte se, co to s námi ty ženský provedly? Nebo si za to můžeme sami? Vyměkli jsme? Stal se z nás beztvarý genderový rosol? Válcuje nás krize mužské identity? Nebo je to celý jenom fáma? A zachrání nás Donald Trump, reklama na Gillette nebo skautský šátek? Přijďte na besedu s Josefem Petrem, sociologem a ředitelem Ligy otevřených mužů, která se už 12 let věnuje zvyšování kvality života mužů v ČR.

Více
feminismus.czČlánky › Když férovost není prázdným pojmem

Když férovost není prázdným pojmem

Když férovost není prázdným pojmem
Přiznám se rovnou – co se týče kávy, nejsem velká odbornice. Sice ocením, když mi káva chutná (a v Mamacoffee mi opravdu chutná), ale odrůdy mi nic neříkají, a navíc si klidně dám v kavárně čaj, víno nebo mošt. Přesto (nebo právě proto) do kaváren Mamacoffee ráda chodím. Navíc mě oslovuje koncept majitelů a jednatelů Daniela a Marty Kolských, pro které je klíčová jak kvalitní káva, tak férový obchod.

Přiznám se rovnou – co se týče kávy, nejsem velká odbornice. Sice ocením, když mi káva chutná (a v Mamacoffee mi opravdu chutná), ale odrůdy mi nic neříkají, a navíc si klidně dám v kavárně čaj, víno nebo mošt. Přesto (nebo právě proto) do kaváren Mamacoffee ráda chodím. Navíc mě oslovuje koncept majitelů a jednatelů Daniela a Marty Kolských, pro které je klíčová jak kvalitní káva, tak férový obchod.

Od roku 2008 má Mamacoffee licenci prodejce a zpracovatele Fairtrade produktů v rámci Fairtrade Labelling Organizations International. Koncept spravedlivého obchodu zajišťuje (mimo jiné) i nediskriminaci a potažmo tedy i rovné příležitosti – oblasti, na které se zaměřuje i Audit  Rovné příležitosti, kterým kavárny Mamacoffee prošly v průběhu léta a podzimu 2010.

Jak říká jednatelka Mamacoffee Marta Kolská: „Audit pro nás znamenal možnost dát zaměstnancům najevo, že nás zajímá jejich názor. Také nám umožnil získat zpětnou vazbu na fungování firmy.“ Je důležité zdůraznit, že Mamacoffee patří do sektoru pohostinství, v němž nediskriminace, rovné příležitosti, principy slaďování osobního a pracovního života, apod. zůstávají velice často zcela na okraji zájmu. O to obdivuhodnější je, že Mamacoffee patří do malé množiny průkopnických organizací, které se aktivně o rovné podmínky ve svých kavárnách zasazují. Kromě podpory rozmanitosti kolektivu na pracovišti (Mamacoffee spolupracuje s Centrem pro integraci cizinců a se sdružením Berkat), se Mamacoffee snaží vyjít vstříc zaměstnancům a zaměstnankyním při výběru pracovní doby, umožňuje jim další vzdělávání, motivuje je navýšením mzdy po zaučení apod. Zcela výjimečná je možnost zúčastnit se cesty do Etiopie, tzv. „pravlasti kávy“, kde Mamacoffee kávu převážně odebírá. Na oplátku jsou zaměstnanci a zaměstnankyně vůči Mamacoffee loajální a v kolektivu panuje přátelská atmosféra.

Podle Marty Kolské poskytl audit v Mamacoffee i mnohé podněty: „Přiměl nás k diskuzím nad fungováním firmy, k přerozdělení a jasnému vymezení kompetencí a uspíšil procesy, které byly plánovány, a audit potvrdil jejich důležitost.“

Mamacoffee potvrzuje, že rovné příležitosti je možné uplatňovat všude – tedy i v pohostinství a v malém či středně velkém podniku. A po pravdě, není ta káva ještě lepší, když ji pijete v kavárně, kde férovost není prázdným pojmem?

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.