Gender Mainstreaming in Public Participation

29.11.2017  Praha  | 

Odborný seminář je určen především pro architekty/ky a další odborníky/ce zabývající se plánováním veřejných prostor či participačními procesy. Cílem je představit koncept gender mainstreamingu, ukázat jeho praktické využití a seznámit účastníky/ce s metodikou, jak genderově senzitivní plánování a participační procesy aplikovat v praxi a ve vlastních projektech.

 

Více

Mezinárodní den proti násilí na ženách

30.11.2017  Praha  | 

Zástupci České ženské lobby, sítě 32 organizací podporujících práva žen v České republice a člena Evropské ženské lobby, budou diskutovat o různých formách násilí, jeho prevenci a důsledcích a o významu Istanbulské úmluvy.

 

Více

Konference Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

11.12.2017  Praha  | 

Oddělení Gender & sociologie Sociologického ústavu Akademie věd ČR, v.v.i. zve na konferenci Intersekcionální přístup ve zkoumání sociálních nerovností

Více
feminismus.czČlánky › Kampaň „Čeho si ceníte víc?“

Kampaň „Čeho si ceníte víc?“

Kampaň „Čeho si ceníte víc?“
Od poloviny ledna běží v Poděbradech a Olomouci kampaň Gender Studies k problematice platové diskriminace „Čeho si ceníte víc?“. Kampaň se zaměřuje na jednu z rovin platové diskriminace, jíž je horizontální segregace pracovního trhu.

Od poloviny ledna běží v Poděbradech a Olomouci kampaň Gender Studies k problematice platové diskriminace „Čeho si ceníte víc?“. Kampaň se zaměřuje na jednu z rovin platové diskriminace, jíž je horizontální segregace pracovního trhu.

Horizontální segregaci můžeme definovat jako vysokou koncentraci mužů nebo žen v určitém sektoru trhu práce nebo v určitých povoláních. Za silně horizontálně segregovaný lze tedy považovat takový trh, kde existuje mnoho velmi jasně separovaných, tzv. typicky ženských a typicky mužských povolání nebo sektorů. Projektová manažerka Gender Studies, Helena Skálová k tomuto podotýká: „Horizontální segregace trhu práce má bohužel významný vliv na výši platů v daných oborech. Tzv. ženské obory (např. oblast zdravotnictví, sociálních služeb) jsou z hlediska platů podstatně hůře hodnocené, nežli obory tzv. mužské (manažerská a technická povolání). Přitom je velmi nejasné posoudit, proč by např. IT specialista měl mít více peněz, nežli zdravotní sestra, která vykonává fyzicky značně náročné a společensky velmi potřebné zaměstnání.“

Kampaň tvoří plakáty s dvěma hlavními motivy. Na jednom z plakátů jsou zobrazeni zdravotní sestra a IT specialista, na druhém pak učitelka v mateřské školce a bankéř. Vizuály doprovázejí texty, které se snaží poukázat na problematiku horizontální segregace. U zdravotní sestry je komentář „Zachraňuje vaše životy. (20 000 Kč)“, u IT specialisty pak: „Zachraňuje vaše data. (50 000 Kč)“. Podobně u učitelky v MŠ stojí text: „Pečuje o vaše děti. (20 000 Kč)“, u bankéře pak: „Pečuje o vaše peníze (50 000 Kč).“. Celou kampaň rámuje motto: „Čeho si ceníte víc?“. Helena Skálová k tomu podotýká: „Mzdy vycházejí z průměrných statistických údajů, mohou být tedy lehce zkreslené. Také jsme si samozřejmě vědomi, že existují muži, kteří vykonávají „ženská“ povolání a jsou placeni stejně špatně jako ženy v tomto oboru a naopak. Na druhou stranu se v těchto případech často objevuje tzv. vertikální segregace – tedy pokud se v „ženském“ oboru vyskytne muž, obvykle se pohybuje na vedoucí pozici, naopak ženy v „mužských“ profesích mají zpravidla pomalejší kariérní postup, méně často dosahují na vedoucí a řídící pozice a mají nižší platy.“

Příčiny genderové segregace povolání

Genderová segregace povolání odkazuje k silné nadreprezentovanosti žen a mužů v určitých oborech, což vede ke vzniku relativně separovaných oblastí na trhu práce – ženských a mužských. Mezi faktory, které se na vzniku a udržování genderové segregace trhu práce podílejí, patří např. poptávka a nabídka na trhu práce, nastavení sociálního státu, vyspělost ekonomiky, rozvoj sektoru služeb atd. Dalším významným důvodem je skutečnost, že ženy a muži jsou na základě zakořeněných genderových vzorců a strukturálních bariér směřováni k tomu, aby volili odlišné obory vzdělání. Pokud se většina žen a mužů od dětství vzdělává v genderově typických oborech, je pravděpodobné, že skončí v typicky ženském či mužském zaměstnání, která znamenají pro ženy mimo jiné charakteristické nižší odměny.

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.