Feministická konference

28.8.2018  Moravskoslezský kraj  | 

Zajímá vás feminismus a chcete se dozvědět něco víc o tématech, kterými se současné feministky zabývají? Pak je tato akce určena právě pro vás.

Více

Média z pohledu novinářek - diskusní večer

19.9.2018  Praha  | 

Další z řady diskusních večerů v Knihovně Gender Studies bude tentokrát věnován tématu žen v médiích a zpravodajství. Diskutovat budeme o situaci novinářek v českém mediálním prostředí a jejich postavení v redakcích nebo o vlivu genderu na mediální obsah.

Více

DIY Karneval - Women's rights are human rights

22.9.2018  

Letošní DIY karneval zvedá jedno, zdálo by se, běžné až banální téma - ženská práva. Proč běžné a banální? Řada lidí vám řekně, že doba boje za práva žen je úspěšně za námi, a že diskriminace a násilí páchané na ženách patří minulosti. Dost často zapomenou například na takové detaily, že Česko vede stále přední příčky v rozdílném odměňování žen a mužů za stejnou práci. Že většina řídících pozic je obsazena muži. A že a s různými druhy sexuálního obtěžování či násilí se za život setkala skoro každá žena. Ačkoli freetekno komunita, ze které DIY karneval vzešel, bývá označována za žensky nejotevřenější ze současných subkultur, ruku na srdce, ani zde nejsou poměry ideální.

Více
feminismus.czČlánky › Kampaň „Čeho si ceníte víc?“

Kampaň „Čeho si ceníte víc?“

Kampaň „Čeho si ceníte víc?“
Od poloviny ledna běží v Poděbradech a Olomouci kampaň Gender Studies k problematice platové diskriminace „Čeho si ceníte víc?“. Kampaň se zaměřuje na jednu z rovin platové diskriminace, jíž je horizontální segregace pracovního trhu.

Od poloviny ledna běží v Poděbradech a Olomouci kampaň Gender Studies k problematice platové diskriminace „Čeho si ceníte víc?“. Kampaň se zaměřuje na jednu z rovin platové diskriminace, jíž je horizontální segregace pracovního trhu.

Horizontální segregaci můžeme definovat jako vysokou koncentraci mužů nebo žen v určitém sektoru trhu práce nebo v určitých povoláních. Za silně horizontálně segregovaný lze tedy považovat takový trh, kde existuje mnoho velmi jasně separovaných, tzv. typicky ženských a typicky mužských povolání nebo sektorů. Projektová manažerka Gender Studies, Helena Skálová k tomuto podotýká: „Horizontální segregace trhu práce má bohužel významný vliv na výši platů v daných oborech. Tzv. ženské obory (např. oblast zdravotnictví, sociálních služeb) jsou z hlediska platů podstatně hůře hodnocené, nežli obory tzv. mužské (manažerská a technická povolání). Přitom je velmi nejasné posoudit, proč by např. IT specialista měl mít více peněz, nežli zdravotní sestra, která vykonává fyzicky značně náročné a společensky velmi potřebné zaměstnání.“

Kampaň tvoří plakáty s dvěma hlavními motivy. Na jednom z plakátů jsou zobrazeni zdravotní sestra a IT specialista, na druhém pak učitelka v mateřské školce a bankéř. Vizuály doprovázejí texty, které se snaží poukázat na problematiku horizontální segregace. U zdravotní sestry je komentář „Zachraňuje vaše životy. (20 000 Kč)“, u IT specialisty pak: „Zachraňuje vaše data. (50 000 Kč)“. Podobně u učitelky v MŠ stojí text: „Pečuje o vaše děti. (20 000 Kč)“, u bankéře pak: „Pečuje o vaše peníze (50 000 Kč).“. Celou kampaň rámuje motto: „Čeho si ceníte víc?“. Helena Skálová k tomu podotýká: „Mzdy vycházejí z průměrných statistických údajů, mohou být tedy lehce zkreslené. Také jsme si samozřejmě vědomi, že existují muži, kteří vykonávají „ženská“ povolání a jsou placeni stejně špatně jako ženy v tomto oboru a naopak. Na druhou stranu se v těchto případech často objevuje tzv. vertikální segregace – tedy pokud se v „ženském“ oboru vyskytne muž, obvykle se pohybuje na vedoucí pozici, naopak ženy v „mužských“ profesích mají zpravidla pomalejší kariérní postup, méně často dosahují na vedoucí a řídící pozice a mají nižší platy.“

Příčiny genderové segregace povolání

Genderová segregace povolání odkazuje k silné nadreprezentovanosti žen a mužů v určitých oborech, což vede ke vzniku relativně separovaných oblastí na trhu práce – ženských a mužských. Mezi faktory, které se na vzniku a udržování genderové segregace trhu práce podílejí, patří např. poptávka a nabídka na trhu práce, nastavení sociálního státu, vyspělost ekonomiky, rozvoj sektoru služeb atd. Dalším významným důvodem je skutečnost, že ženy a muži jsou na základě zakořeněných genderových vzorců a strukturálních bariér směřováni k tomu, aby volili odlišné obory vzdělání. Pokud se většina žen a mužů od dětství vzdělává v genderově typických oborech, je pravděpodobné, že skončí v typicky ženském či mužském zaměstnání, která znamenají pro ženy mimo jiné charakteristické nižší odměny.

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.