Vyučená švadlena národního podniku Šumavan

27.11.2017  Praha  | 

Galerie hlavního města Prahy představuje práce české umělkyně užívající provokativní pseudonym Sráč Sam. Její tvorba je založena na aktivní kritice nefunkčních/neproduktivních institucionálních rámců a nabývá rozmanitých podob od architektonických realizací přes objektovou, textilní, malířskou či filmovou tvorbu po sociálně angažované performativní projekty.
 

Více

Rape culture ve filmech a seriálech

30.1.2018  Praha  | 

Beseda s Kamilem Filou na téma sexuálního násilí a sexismu ve filmech a seriálech, které bude předcházet promítání filmu Špína Terezy Nvotové.

Více

A pak přišla Mirna

13.2.2018  Praha  | 

Když se z dvacetiletých rebelek stanou třicátnice. Všechno, za co bojovaly, občanská angažovanost, nenormativní postavení ženy ve společnosti, alternativní genderové a rodinné vzorce, najednou tak nějak postrádá smysl. Notabene když to něco s růžovým batůžkem na zádech, co jim říká „matko“, se dokáže s tak povědomou razancí vymezit vůči předchozí generaci. Hra německo-švýcarské autorky Sibylle Berg volně navazuje na její předchozí úspěšnou hru A teď: svět!, která byla prestižním německým divadelním časopisem Theater heute zvolena Hrou roku 2014.

 

Více
feminismus.czČlánky › Islám v ČR známý neznámý

Islám v ČR známý neznámý

1. červenec 2013  | Alena Bouchalová  |  Gender Studies, o.p.s.
Islám v ČR známý neznámý
O České republice se často mluví jako o ateistické zemi, pro některé její obyvatelky a obyvatele je však realita jiná, neboť se považují za věřící a mnoho z nich praktikuje náboženství ve svém každodenním životě.
Jedním z těchto náboženství je islám.

Druhý díl ze série článků z "Novin bez předsudků" na téma gender a multikulturalismus, s podtématem muslimky v ČR a ve světě. Celé noviny zdarma k odběru v Gender Studies, Gorazdova 20, Praha 2 nebo v PDF zde.

Co se českých občanů a občanek týče, při sčítání lidu v roce 2011 uvedlo islám jako své náboženství 1943 osob, avšak odhady počtu muslimek a muslimů na českém území se pohybují zhruba od jedenácti do dvaceti tisíc. Jedná se o české konvertitky a konvertity, muslimky a muslimy, kteří získali české občanství a mnohdy v zemi žijí již několik desítek let, a poslední skupinu tvoří nově příchozí z arabských zemí, Balkánu a dalších oblastí. Český islám je různorodý i ve svých směrech – většinově je zastoupena sunnitská větev, méně ší‘a a další směry.

Uvedená různorodost se samozřejmě projevuje i v životních stylech. Tak jako v případě ostatních náboženství prožívají někteří věřící svou religiozitu v soukromí, jiní ji sdílejí s ostatními a scházejí se v kulturních centrech, modlitebnách a mešitách. První z nich byla otevřena roku 1998 v Brně, další jsou v Praze, Teplicích a Karlových Varech. Mešity nemají jen roli svatostánků. Muslimové a muslimky se scházejí nejčastěji na významnější páteční kázání, ale do mešity míří i za poznáním a společenskými kontakty. Kromě modliteb probíhají na těchto místech oslavy svátků (konají se např. společné ramadánové večeře), výuka arabštiny, přednášky a další aktivity. Do mešity se také mohou přijít podívat lidé, kteří islám nevyznávají, ale chtěli by o něm získat informace.

Poslední uvedená funkce mešity je důležitá: ačkoliv je česká muslimská menšina neproblematickou součástí české společnosti, někteří lidé mají z islámu obavy. Stačí na překonání případných odlišností mávnutí „kouzelným pojmem“ multikulturalismu? Mnoho z nás poznalo, že je někdy obtížné pochopit třeba i vlastní přátele, pokud mají jiný způsob života. Ale mnoho z nás také zažilo překvapení z toho, že zdánlivě odlišní lidé mají někdy zcela stejné starosti i radosti.

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.