Jazyk – nástroj (feministické) ne_svobody?

24.10.2018  Praha  | 

Na dalším z řady diskusních večerů v Knihovně Gender Studies bude představena nejnovější kniha Jany Valdrové (Univerzita Innsbruck), jazykovědkyně a specialistky na genderovou lingvistiku „Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit” Autorka představí svoji analýzu označování žen ve vyjadřovací praxi veřejného prostoru. Diskutovat bude také Ondřej Beran, z Centra pro etiku na Univerzitě Pardubice, zástupce editorského týmu, který připravil knihu Deborah Cameron „Mýtus o Marsu a Venuši. Mluví muži a ženy opravdu různými jazyky?“ k vydání v českém překladu. O souvislostech genderu, queer a jazyka bude pak hovořit také Vít Kolek z Univerzity Palackého v Olomouci, který se zabývá genderem v jazyce a generickým maskulinem v němčině a v češtině.

 

Více

Feminist Voice Party (Zine Launch)

25.10.2018  

The 8th of March Coalition was formed early in 2018 to mobilise supporters for International Women's Day. We are political feminists of many nationalities who reside in Prague and are committed to a revolutionary transformation of society. This event is aiming to bring together the different groups (feminist, student groups, etc) working in Prague so we can support each other. Our magazine has taken the theme of sexual harassment not for any contemporary fashion but because it is an everyday reality for many women in homes, schools, workplaces and indeed universities. We hope you use our publication not just as a source of information but as a key to action. There will be drinks, food and great company!

Více

Workshop na téma "Praktické tipy a rady pro sladění práce a rodiny"

26.10.2018  Praha  | 

Ministerstvo práce a sociálních věcí zve na workshop na téma "Praktické tipy a rady pro sladění práce a rodiny aneb zaměstnavatel i zaměstnanec je člověk a potřebuje sladit práci a rodinu".

Více
feminismus.czČlánky › Evropský festival ženského divadla

Evropský festival ženského divadla

25. červen 2003  | Marta Ljubková  |  Econnect
Evropský festival ženského divadla
festival ženského divadla
Organizátorky z divadla Tornion Teatteri-Asema na festival vybraly celkem devatenáct souborů z šesti zemí (Finska, Švédska, Norska, Rakouska, Norska, Turecka, České republiky), a tak se v celkem pětatřicetitisícovém souměstí ocitla směs nejrůznějších lidí a druhů divadla. Kritériem při výběru byl zásadní podíl „ženské ruky“ na výsledném celku, a tak není divu, že do Tornia se sjela spousta žen a o ženách se také hrálo. Mužský element byl z většiny inscenací překvapivě vyloučen, ne snad záměrně, ale jako by ženy chtěly oslovit především samy sebe. Hrálo se o lásce, o mateřství, o osamělosti, o vstupu do společnosti, o krátkosti života.
Evropský festival ženského divadla Druhý ročník Evropského festivalu ženského divadla se konal od 5. do 8. 6. 2003 ve švédsko-finském souměstí Haaparanta-Tornio.

Organizátorky z divadla Tornion Teatteri-Asema na festival vybraly celkem devatenáct souborů z šesti zemí (Finska, Švédska, Norska, Rakouska, Norska, Turecka, České republiky), a tak se v celkem pětatřicetitisícovém souměstí ocitla směs nejrůznějších lidí a druhů divadla. Kritériem při výběru byl zásadní podíl „ženské ruky“ na výsledném celku, a tak není divu, že do Tornia se sjela spousta žen a o ženách se také hrálo. Mužský element byl z většiny inscenací překvapivě vyloučen, ne snad záměrně, ale jako by ženy chtěly oslovit především samy sebe. Hrálo se o lásce, o mateřství, o osamělosti, o vstupu do společnosti, o krátkosti života. Uváděla se moderní zpracování klasických námětů (Medea), autorské projekty, divadlo činoherní, loutkové i taneční. Prostě pořadatelky vybraly tak, aby se ženy z různých koutů Evropy mohly podívat, co se kde děje a jak se to děje. Základním komunikačním jazykem byla angličtina, ale představení se hrála většinou v mateřském jazyce skupiny (finština je pro průměrného Evropana zhruba stejně srozumitelná jako čeština!).

Vítězným představením se nakonec stala Rose finského Oolun kaupungin teatteri, monodrama o ženě, která účtuje se svým tragickým životem. Potěšující je fakt, že slušný ohlas sklidila i dvě česká představení (třetí pozvané se nedostavilo). Ve Finsku se objevila Eva Blahová se svým kusem Život podle jepice (účinkují Natálie Slováčková a Ridina Ahmedová) a Studio Damúza s Goldflamovou Agátománií (hrají Karolína Rottová a Paulína Böhmerová).

Festival doprovodila výstava v místním muzeu Aineen Taidemuseo představující průřez tvorbou finských autorek posledních zhruba sta let. Po skončení festivalu se uskutečnil workshop na téma hraní s předmětem a loutkou pod vedením norské herečky Camilly Tostrup.

„Festival byl komorní, přátelský a příjemný, přiznávám, že jsme dostaly chuť zorganizovat něco podobného i v Čechách. Zatímco ve Finsku se však taková akce obejde bez hanlivých přívlastků, nedovedu si představit, jak by na podobnou událost reagovali čeští muži – a ostatně i české ženy,“ popsala své festivalové dojmy jedna z českých účastnic. Pozastavila se také nad fungováním finské společnosti, která patří k nejprogresivnějším v oblasti emancipace žen. „Co se týče Finska, festival ženského divadla se bez mužů zcela logicky neobešel (jsou ostatně přirozenou součástí našeho všednodenního života) – pomáhali organizátorkám v kuchyni, jako technici v divadle, jako řidiči – a nakonec byli i vděčným publikem. Ani jim to nepřipadalo nijak zvláštní, a už vůbec ne ponižující. Severští muži jsou ovšem zvyklí na jiný život, například na každém větším veřejném záchodě je tam nejen místo, kde mohou své děti přebalovat maminky, ale i tatínkové. “

Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.